Med bamse på tur til Kolding.
Ja så kom jeg endelig ud af skabet igen, det holder lidt hårdt ind imellem. Det hele startede lidt drastisk, søndag d. 7 oktober kl. 9.10.
Troels kom ”flyvende” og flåede mig ud af skabet og kylede mig om bag i bilen, med ordene, ”vi har travlt, vi skal møde Bjarne kl. 10.00, hos Opel i Kolding. Vi ved kun at det ligger mellem centrum og havnen”. At vi har travlt kan jeg godt se på nålen, og det er ikke nemt at holde en samtale i gang. Ved Kolding møder vi 2 service vogne med biler på trailerne, og han følger blindt bag efter. Vi når Opel til tiden, og Bjarne kommer nogle minutter senere. Jeg finder ud af at vi skal deltage i JFM – 5 i special-prøver.
De får den lille blå starlet læsset af, og så er det kaffe tid. Og ved I hvad ? De bruger bilens tag som bord, og hver gang Bjarne skal flytte bilen frem i maskinkontrol køen, kurer alt rundt oppe på taget og kaffen skvulper over – uha. De får bilen igennem og ordnet lisens. Det viser sig at det er Troels´s fætter der er løbsleder, og de ligner hinanden godt nok, - hår i hele hovedet.
Bjarne & Troels bliver efter nogen snak enige om at lave en form for noter i rutebogen ud fra det de kan se ud af kortskitserne, og rette dem til efterhånden som de får dem kørt.
Jeg bliver klemt fast i styrtbøjlen under megen protest, og vi kører til prøve 1 Kolding kommune. Det er en stor Materiale plads der skal køres på 1500 m. Flaget går og vi ryger af sted og rundt om hjørnerne, og efter 1.20 min. holder vi pænt i målfeltet. Der er 7 deltagere i klassen og vi starter sidst, så Bjarne spørger om de andres tider: 4 på 120 resten langsommere og de er godt tilfredse omme foran.
Prøve 2 er Svanemose lige vest for Vonsild. De får tomrums forlængeren på og vi suser af sted. Efter det første H-2, ( det er det vi almindelige kalder ”et vinkel sving til højre” ) siger Bjarne at der holder en konkurrent, og ganske rigtig, nede i grøften holder der en gul Visa, ”et underlig sted at parkere”. Efter mange sving og bakker når vi frem til mål 3300 meter fremme, det har kildret godt i maven, men jeg fik jo heller ingen kaffe. Tiden siger 2.13 m og kun en på 2.12 de andre langsommere. De retter lidt i noterne, og Troels får at vide at han skal råbe noget højere der kniber med hørelsen. Men de er jo heller ikke helt unge mere. Igen lyder der tilfreds snak forfra.
Vi kører til prøve 3, Rolles Møllevej lige nord/øst for Lunderskov. Det er en lille snoet vej på 2 km. med en del små og store bakker, men vi slipper da helskindet igennem. Tiden siger 1.29 m. det er hurtigste tid delt med en anden deltager. Troels spørger til om Bjarne får de oplysninger han har brug for, og til den rigtige tid. Det gør han, og hørelsen er blevet bedre. Vi når prøve 4, som er Stubdrup lige vest for Bramdrupdam. Den er 3100 m. og den hurtigste af de fire prøver. Her kører de rigtig hurtig, og Bjarne siger ”at nu kan bilen ikke køre hurtigere” og det er endda midt i en kurve – uha. Pludselig er der et hop, ”det var vist ikke på kortet” men vi klare lige akkurat det sving som kommer lige efter. Tiden bliver 1.56 m. hurtigste tid næste har 1.58 m. og så snakker de om at kører hurtigere næste gang, på nær ved det hop, og det vil jeg nu også sætte pris på. Troels har overmalet rutebogen og da de finder ud af at de skal bruge den til endnu to gennem kørsler, er gode råd dyre.
Ved pausen er Troels henne for at spørge, om han kan få en ny, og han er heldig, der er lige en tilovers.
De får alle de nye notater skrevet i, og så går det løs igen. Prøve 5 ( 1 ) tid 1.15 m. anden hurtigste – bedste tid 1.14 m. Prøve 6 ( 2 ) Her går det rigtig stærkt, nu ved de at noterne passer og der bliver ikke givet ved dørene. Et sted går det næsten for stærkt ned mod et vejkryds, men Bjarne er en god chauffør, og han får lige akkurat drejet. Tid 2.05 m. igen anden hurtigste – bedste tid 2.04 m. Efter mål spørger Bjarne Troels, om han så ham der sad i den hvide havestol ved den nedbremsning til den V1’er, det gjorde han ikke han havde travle med at læse. Nå siger Bjarne, jeg tror ikke han sidder der næste gang vi kommer. Det tror jeg heller ikke med den kørsel de lægger for dagen.
Prøve 7 ( 3 ) – 1.25 m. & prøve 8 ( 4 ) – 1.54 m. begge hurtigste tid. De er meget veltilfredse i den blå Toyota. Vi når frem til sidste pause og de finder ud af at de fører med 7 sek. De mener heller ikke, at de kan køre hurtigere nu, så det er nok godt nok.
Vi kører ud på sidste omgang. Prøve 9 ( 1 ). Vi får startet, men de lyver de gamle, for de kører rigtig rådden, og kan næsten ikke få holdt igen, men bilen bliver da lige inden for målfeltet. Godt der ikke er flere af dem på de andre prøver. Tiden 1.14 m. kun en er hurtigere med 1.13 m. På prøve 10 ( 2 ) er ham på havestolen ganske rigtig forsvundet langt ud på marken, og godt det samme, for vi kører lidt hurtigere en sidst. Og igen holder Bjarne bilen på asfalten. Tiden 2.04 m. det er hurtigste tid delt med en anden deltager.
På vej til prøve 11 ( 3 ) bliver der snakket taktik. Nu skal de køre sikkert, da de har 9 sek. at give af. Så går det løs. Men efter på det lange lige stykke efter start, hvorpå der er to toppe og så et sving ( H3 ) får de lige lovligt meget fart på. Bjarne bremser lige så længe det kan lade sig gøre, og drejer så og vi er også næsten igennem svinget, da bagenden farer ud til siden og bilen ind på noget græs. Vi kører sidelæns hen mod et meget stort træ, og jeg kan se på de to tumper, at de også har set det. Vi er heldige, bilen stopper 50 cm. fra træet. Bjarne knalder bilen i bakgear, men nu sidder vi fast, og det tager sin tid inden Troels kommer ud og får skubbet bilen op på vejen igen. Nu har han et forfærdeligt rod omme foran og han bøvler med at få seler på igen. Bjarne kører pænt resten af prøven. Tiden 2.02 m. eller et tilsæt på 37 sek. Der bliver snakket en del, og Troels spørger om han fik den sidste note for sent, men det gjorde han ikke, men Bjarne mente lige de kunne vente 1 sek. med at bremse – øv. De bliver enige om at det også er lige meget, det er sjovt alligevel.
Sidste prøve – 12 ( 4 ) nu går det rigtig stærkt – jeg kan ikke mærke at de har været ude i botanikken. Tiden 1.52 m. hurtigste tid og hele 2 sek. ned til den næste. De hygger sig på vejen til mål og er svært enige om at det var nogle godt prøver, og så gør det ikke noget at de skulle køres 3 gange.
Ved mål siger de ikke noget om afkørslen til konkurrenterne, og de tror at vi har vundet – lige indtil at resultat listen bliver hængt op. Vi er blevet NR. 3 – 26 sek. efter Nr. 1 . det er da ganske flot alt taget i betragtning. De læsser den blå, og jeg bliver igen sat på bagsædet hos Troels. Jeg bliver sat i skabet igen sidst på eftermiddagen. Gad hvide hvor længe jeg skal sidde her denne gang.
KÆRE ALLE JER – HUSK LIGE JEG GERNE VIL UD OG OPLEVE VERDEN. De to drenge, tror jeg, havde en god dag, selv om de have bøvlet med mig.
Mange hilsner fra jeres BAMSE.