Tekst.: Niels P. Rolighed
Foto.: PS-Sportphoto og Niels P.
Undervejs
Karin og jeg havde bestemt os for en lille ferietur til Soltau, og satte allerede Torsdag formiddag næsen på Den Røde Golf mod syd. Først skulle vi dog lige have Troels og Kadett Gte kørt til Læborg Auto, hvor den nu står til salg som en sjældenhed med fuld historie og kun 2 ejere. Efter hyggesnak og kaffe kørte Karin og jeg så mod Dat Grünen Eck i Soltau. Troels skulle køre retur til Skibbild sammen med Brian og Benny, som benyttede lejligheden til at ”snuse” lidt rundt hos Læborg Auto, som lige havde fået en helt unik Opel Commadore B 2.8 ind.
Ferie
Vejret i Soltau var ikke en pind bedre en herhjemme – Regn og Rusk – Men det lykkedes dog at få en hyggelig Fredag i centrum, som indeholder mange flere butikker og byliv, end byens størrelse (som Ikast) berettiger til. De har også et stort interessant legetøjsmuseum i byen, som nok ellers mest er kendt for deres nærmeste nabo.: Forlystelsesparken - Heide Park.
Sollzeitsprüfung med Transponder
Lørdag morgen mødtes alle 91 deltagere i Alte Reithalle til morgenkaffe og gjorde klar til Oldtimerløb. Montering af transponder, startnr. m.v. Rutebogen udleves en halv time før start og indeholder tulipan-rute med indlagte orienterings-etaper og sekund-etaper. For vores klasses vedkommende var det med kendte sekund-tider, mens sport-klassen kørte sekundetaperne på ren gennemsnit – nøjagtig som vi kender det fra de hjemlige klassiske løb. Men det er nyt for de fleste tyske deltagere at køre med transponder. Fotocelle måling ( som håndteres af et eksternt event-firma) er steget i pris, som følge af de stigende brændstofpriser, og Verein Für Motorsport har for et par år siden, indkøbt transponderudstyr til brug for ”Nacht der Lange Messer” / Dansk-Tysk efterårs mesterskab, som et par gange har været en del af DHCM´s (Dansk Historisk Motor Club) turnering: Classic Car Challenge.
Så det lå lige til ”højrebenet” at benytte dette udstyr til Sollzeitsprüfung med Transponder. Noget der affødte en del spørgsmål op til løbet.
Usikkerheden til trods, blev der kørt gode tider på sekundetaperne. Karin og jeg fik ikke rigtig ”flow i bilen” – Hverken O-etaperne eller sekundetaperne fungerede for os, og vi endte på en 15. plads af 24 i klassen. Barbara og Hans-Ulrich fik en flot 2. plads i deres klasse, og havde til trods for mange bekymringer mht. Transponder-måling, kørt flotte tider. Alle Resultater
Rampe-Start i gågaden
Heldigvis var vejret rimeligt på løbsdagen. Der var en kort transport-etape til gågaden, med speaker start hvorefter Borgmesteren sendte bilerne afsted på første opgave.: ”vejslange-måling” til ære for publikum. 12 sekunder skulle der være fra forhjulene ramte hhv. slange et og to. Tiden i hundrededel kunne de mange tilskuere så følge på et opsat display. God reklame for Oldtimer-sporten, og masser af tilråb og vinken fra tilskuere. Herefter fulgte så godt 170 km rute med 7 O-Etaper og 5 Sek. Etaper. Pause i Schneverdingen og Neuenkirchen. Mål med aftensmad kl. 18 i Alte Reithalle.
Konklusion
En flot rute, fejlfri rutebog i flot tryk og et meget veltilrettelagt løb, som ikke helt fik de roser, af deltagerne som det fortjente. Mest af alt fordi resultat og præmie-uddeling trak for længe ud. Jeg har ikke fået nogen melding på hvad der gik skævt, men måske var det alligevel blevet lidt for avanceret for beregner-programmet. Med forskellig antal virksomme trackere (målinger) på forskellige klasser, skal man ”holde tungen lige i munden” under beregning. Det bliver sikkert rettet til næste løb, hvis jeg kender løbsledelsen i VFM ret.