Team Old Time

Nyheder - 2016
Nytårsløb
28-12-2016

Julehilsen 2016
24-12-2016

DMKA DJURSLAND - Løbet
05-11-2016

Nacht der Langen Messer 2016.
29-10-2016

Østens mystik.
25-10-2016

FDM-Dasu Classic 5 - Lemvig Løbet
01-10-2016

46. Int. ADAC-Rallye Stemwede Berg Historic
24-09-2016

O-løb DM5 - JFM4
10-09-2016

Så Gjorde vi det igen.
13-08-2016

30.Int.ADAC Christophorus.
24-07-2016

I Østen Stiger Solen Op.
15-06-2016

E-Mobil.
08-06-2016

21. ADAC Wiking Historic
29-05-2016

Dithmarschen
01-05-2016

LMO-Løbet.
16-04-2016
  
Østens mystik. 25-10-2016

东方神秘主义。

Østens mystik.

1. Dongting Lake International E-Mobil Rally. Hunan. China.

Det er lørdag morgen. Kl. er 03.15. Inge & jeg er på vej til “Østen”. Vi har hele sommeren betragtet turen som en ”drøm”. Men nu er det virkelighed. Vi flyver fra Billund til Frankfurt og herfra direkte til hovedstaden i provinsen Human, Changcha. Afstand Fra. – Cha. er der 8.800 km. = 12 timer. Uf, det er lang tid at sidde i en flyver. Uf. Vi er 11 europæere med dette fly. De andre 7 kommer via andre veje herover.
Vi bliver hentet i Lufthavnen. Vi lander her kl. 07. lokal tid. Vi kører nu 160 km nordpå til byen Yueyang. Her skal vi bo indtil løbet starter onsdag morgen. Ved ankomsten får vi hver udleveret en sportstaske, indeholdende 2 sæt ”fritidstøj” & ”T-shirt”. Der er også en ny styrthjelm og en løbsmaskot, samt en gave, Glasmodel af deres ”Tempel”. Vi får det hele op på vores værelse. Og hvilket værelse. Nej hvor er det flot og stort. Vi er godt brugte og efter frokost, snupper vi lige en velfortjent ”morfar”. Det er nu 28 timer siden vi stod op. Om eftermiddagen er vi ude og se Kinas tredje største turist attraktion. – Yueyang Tower, et 1.800 år gammelt Tempel, ved bredden af Xiangjiang River, der hvor den løber ud i Yangtze. Vi oplever også den kinesiske trafik. Vi tænker nok alle sammen lidt over, at det der ”kaos” skal vi snart ud at køre i. En oplevelse må vi sige.


Mandag er fridag for os. Det var planen, at vi alle (EU) skulle op til teoriprøve nu, men det er aflyst på grund af, at de ikke kunne fremskaffe en forståelig engelsk oversættelse. Så vi får alle et midlertidigt kinesisk kørekort.  De kinesiske deltager begynder at indfinde sig. Mandag aften er der ”Fører møde”. Der er nummererede pladser og vi har fået start nummer 7. Der er tilmeldt 63 hold, heraf 9 hold fra Europa. Det ser sådan ud. . . . .


Isabelle Patissier / Thierry Robert Eugene Delli-Zotti.         - Frankrig.                  Nissan
Jean-Jacques Ayats / Christian Delferier.                           - Frankrig / Belgien.    Nissan
Gainni Johanna Maurits Girolami / Kinesisk andenkører.      - Holland / Kina.         JAC
Marc Diederich / Elvira Kaiser.                                          - Luxembourg.           JAC
Janik R. Buck / Gert-Uwe Dreescher.                                 - Tyskland.                BYD
Michael Haberstroch-Andersen / Michael Sawitsch.             - Tyskland.                Zotye
Claudia Brinz / Ellen Mangels.                                          - Tyskland.                Nissan
Ralf & Birgit Schmidt.                                                      - Tyskland.                Nissan
Troels & Inge Nielsen.                                                     - Danmark.               JAC

Løbet er bestemt ikke for ”hvem som helst”, da start gebyret alene udgør, ja hold nu fast – 60.000. Yuan. eller 61.800 kr. Godt vi er inviteret. Blandt de Kinesiske deltagere er Olympiske mestre og Verdensmestre, Skuespillere og andre berømtheder. Mødet foregår på kinesisk med engelsk oversættelse. Der er tre discipliner i løbet. 1. Accelerations Prøver (tre styk). 2. Slalom (to styk). 3. Langdistance løbet. (Regularity – 4 dags etaper). Hver disciplin præmieres hver for sig. Altså faktisk tre Motorløw i et. Efter mødet får vi lige en tysk oversættelse også. For tidligt koster 2 stp. per minut og for sent koster 1 stp. Der skal rammes på rent sekund for at få nul. Ikke noget problem. Det er vi jo gode til, mener vi. Vi bliver dog klogere. En manglende rutekontrol koster 1 stp. to koster så 2 stp. mens tre koster 10 stp. og de efterfølgende er gratis. Mærkelig måde at straffe på.


Tirsdag morgen bliver alle deltagere kørt ud til ”kulturhuset” i Yueyang. Her står alle bilerne ”opstaldet”. De af os der får biler ”stillet til rådighed”, ser den for første gang her. Vi har ønsket at prøve en ”kinesisk bil” og ønsket er blevet opfyldt. Vi har fået en JAC iev5, (JAC står for - Jianghuai Automobile Co.) Den har gået 8.800 km. Fin lille bil.  Tophastighed ca. 120 km/t og ca. 200 km kan den klare på en opladning. HK-ukendt, men ikke mange. Vi skal kontrollere bilen for fejl og mangler, og ikke mindst skader. Så kvitterer vi for overtagelsen. Vores venstre bagdæk mangler luft, hvad vi påtaler over for kommissæren. Det vil der blive taget hånd om og alle 4 hjul kontrolleret og pumpet inden vi skal køre i aften. Der er 3 forskellige vestlige biler mærker med. Tesla, Nissan, BMW og så de kinesiske mærker, BYD, JAC, Zotye og Teng-Potentiale. Vi europæere, bliver tildelt 4 Nissan, 1 BYD, 1 Zotye og 3 JAC. Bortset fra BYD, mangler de kinesiske biler ABS & ESP. Vi kører hjem til frokost, i busserne.


Så skal vi ind til ”Paradepladsen”. Der er i eftermiddag generalprøve på den store Åbningsceremoni i morgen. Ja, intet er overladt til tilfældighederne. 4 grupper 8-9 årlige drenge og piger åbner med en ”dragedans”, hvorefter de voksne tager over. De mange børn får øje på os Europæere og kommer løbende og vil have autografer på deres arme. De er så optaget af os, at de overhoved ikke bemærker Kinas største berømthed går igennem flokken. Ja det gør han hele to gange, hvorefter han klør sig i håret og sætter sig over i sin bil. Han fatter ingen ting. Vi får også børnene til at skrive deres navne på vores arme. Fedt. Så har vi fri, resten af eftermiddagen. Der er åbningsfestmiddag kl. 18.30. Der er mødt Borgmestre fra de 5 start byer, Ministeren for Sport i Kina og Præsidenten for Motorsport i Kina. Hertil diverse ministre fra provinsen. Fint selskab, og vi har alle (europæer) øvet os i Kinesisk skik og brug. Vi klarer den til UG. Det kniber betragteligt for de unge kinesere. Efter middagen kører vi op og henter bilerne. Vores har fået luft i hjulet. De bliver parkeret på ceremonipladsen, så alt er klart til i morgen.  

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den store Åbningsceremoni onsdag formiddag i Yueyang.         Vores JAC iev5.  -  Inge er klar med vores flotte nye hjælm i hånden.

Onsdag. – Første løbsdag. Kl. 9.00 Starter den storslåede Åbningsceremoni. Det kinesiske antiterrorkorps er her, for at passe på os Europæere. De mange kinesiske tilskuere vil meget gerne i kontakt med os, men ingen slipper ind. Vi går så bare ud gennem afspærring, ud til dem i stedet. Det er helt ok. Vores personskilt åbner alle døre. Selv foran scenen, hvor ikke engang tv og fotografer må være, kan vi frit bevæge os, når vi bærer vores skilt. Mærkeligt. Ellers er der massiv TV dækning på over alt, alle dage. Vi har hver dag en repræsentant fra hvert land på scenen, og vi giver en del interviews. Vores bil har igen tabt pusten på venstre baghjul. Jeg får fat i en kommissær. Vi vil have et nyt bagdæk eller vi bliver holdende her. Uha. Nu starter det store kinesiske bureaukrati. En ringer til en, som igen ringer til en, som igen, o.s.v.  Det ender op med at vi får pumpet hjulet, så vi kan deltage i Accelerationsprøven, der startet kl. 10.00. Derefter er der ca. 1½ time til at vi skal starte på ”Langdistanceløbet”. Her vil vi få skiftet dæk. Fint med os.  Da der ingen klasser er, har vi ikke en chance her, mod de store BMW i8, Tesla'er og BYD. De har grusom mange hestekræfter. Men pyt vi er med. Alle biler og mandskab, bliver præsenteret i start portalen hver dag. Så er det ned fra rapoet og hjælmen på. Første ACC. opgave, er 50 m fuld gas og 50 meter nedbremsning. Herefter bliver vi alle linet op ude på boulevarden, som er blevet afspærret i den ene side. Herfra går starten til LD. Kl. 12.00. Det kinesiske service Team (en mand med en donkraft og en hjulnøgle) dukker op som aftalt. Han løber væk med vores hjul. Gav vide om han kommer tidsnok tilbage? Det gør han og der er monteret et nyt dæk, men ikke en ny ventil. Så må vi håbe det var dækket, der var utæt og ikke ventilen.


Vi er meget spændte på at blive sluppet løs i den mildest taget kaotiske kinesiske trafik. Det er en historie helt for sig selv. Men kort sagt. Der køres overalt, hvor der er plads, minus fortov, også imod færdselsretningen, hvis det er nemmest. Vigtigste regel. Mindre viger for større. Og brug tudehornet. Vi har startplads som nummer 11 i dag. Så er vi på. Efter bare 10 min, har jeg fundet mig tilrette i trafikken og har lært at ”glide af” på de biler, der kommer ud fra højre hele tiden. Dagens rute er på129 km. og vi skal ramme tiden 3 t.13 min.30 sek. ved mål. Under vejs på ruten er der stempel kontroller og rute kontroller (et hvid skilt med f.eks.(88) i 30+50 cm). Ruten er beskrevet med Tulipaner. Der er lavet nogle små trekanter hist og pist på turen. Men her er ingen kontrol skilte. Mærkeligt. Det viser sig at kineserne ikke er gode til at måle, så man har sat skiltene ude på de store veje (3-4 spor i hver retning, det vil sige 5-7 rækker biler). Kineserne er nemlig eksperter i at køre tæt. Vi overser 3 på førstedagen, da vi helst kører ude i de to yderste rækker. Her er trafikken lidt mere rolig, da der ikke kommer så mange væltende fra højre herude. Dyr taktik Troels !  


Ruten går fra Yueyang og til Nanxian. Vi er omkring øen ”Junshan Park” en ”Tempel Ø”, hvor der er mange flotte Templer og bilkørsel (bortset fra os) er total forbudt. Vi er en tur hele øen rundt, inden det går tilbage over den lange dæmningen. Vi drejer vest ud. Vi kører oppe på en høj dæmning nogle kilometer. Vejen er ikke speciel god her. Et sted er den repareret med ”fodbold” store sten. Her lister vi os igennem. Der er mange små fiskerbåde ude og overalt sidder der folk og fisker langs vandkanten. Ellers er ruten ude på de små veje på landet. Spændende at se, hvordan kineserne lever her ude på landet og i de små landsbyer. Sjovt at opleve, at der er mennesker overalt herude. Uanset hvor langt vi kommer ud, så er der folk. Vi ser også vandbøfler i dag og ganske tæt på. Organisationen bag løbet er ”hunde rædde” for at der skal ske os (EU) noget. På hele ruten, ja du læste rigtig. På alle 129 km. står der, ca. for hver 100 m, en betjent i hver side af vejen, og i alle kryds, er der 10-15 betjente. Når vi når frem her, har de stoppet alt trafik og der er en ”tunnel” vi kan passere igennem. Der er også flag langs store dele af ruten i byerne. Festligt. Ved mål vælger vi bevist at køre et sekund for sent ind. Vi rammer det lige i øjet mener vi. Men vi idømmes en tid, der siger 14 sekunder for tidligt. Det forstår vi ikke en sk.. af. Nå men sådan er det. Vi forsøger at finde frem til vores ladeplads, men det kort vi har, er mere end dårligt. Vi er fire biler der følges ad, og vi gør holdt for at konferere med en betjent. Han er frisk og hopper ind i den forreste bil og viser os vej. Vi har kørt 142 km i dag og har 29 % tilbage. Dette bliver skrevet op og bilen tjekket. Vi underskriver så det.


Nu bliver vi så kørt med bus til dagens hotel. Det ligger inde midt i byen. Igen et 5 stjernet prangende hotel. Vi får et flot værelse på 12 etage og heldigvis væk fra gadens larm. Her bag hoteller, ligger der et meget slidt bolig kvarter. Aftensmaden ”lader sig meget at høre” i forhold til det, vi er blevet vænnet til, og på hele hoteller mangler der ”hygge”.

Torsdag. – Anden løbsdag. Vi har begge bøvlet med maveonde i nat. Inge dog mest. Hun har næsten ikke sovet. Vores morgenmad er cola og tørt brød. Vi får nogle ”stoppiller” af Birgit. Så må vi håbe det hjælper. Nu er Inge jo ikke nogen ”almindelig pive skid” så der er ikke tale om at udgå af dagens etape. Hun træffer forskellige sikkerheds foranstaltninger og melder sig klar til dagen tur. Sejt Moster. Bilerne bliver hentet og linet op til dagens Ceremoni her kl. 9.00. Igen et rigtig flot show. I dag skal vi køre første del af Slalom konkurrencen. Vi har startplads 32 i dag. Placeringerne kommer fra gårsdagens Acc. prøve. Altså må vi havde været nummer 32 af de 63 startende hold. Fint nok. Banen, som er lavet på den brede boulevard, der i dagens anledning er total spærret af, er rigtig glat / fedtet, ikke mindst på grund af nattens regn. Så det gælder om at fare med lempe, tror vi. Vores bil har jo ingen ABS & ESP. Men vi klarer den dog alligevel med en rimelig tid tror vi. Ralf & Birgit er bedste hold. Flot.


Nu kl. 11.30.00 starter vi ud på dagens 114 km som vi har 2.51.00 til at køre. Etapen går fra Nanxian til Changde i vest. I dag er betjentene mindst halveret, da Organisationen har set at vi alle kan begå os derude. Trafikken er noget mere rolig i dag og landskabet mere ensartet i dag. Da vi nærmer os Changde kommer vi til en stor sø, ”Liuye Lake”. Vi kører på en sprit ny vej, mange kilometer langs søen. Alt her er nyt. Der er badestrande og forskellige bygninger, fine broer, parker og hoteller. Vi slipper nogen lunde helskindet gennem dagen. Vi gør nogle hurtige nødstop ind imellem, men heldigvis kan Inge godt sidde bag en lille busk selv om der er kinesere omkring. Sej kone jeg har. Mål ligger her ved søen, i et flot område, med alle mulige fritids tilbud. Vi har igen planlagt at køre i mål et sekund efter vores tid. Lige da vi når frem til de to rækker kegler der fører ind til mål, smutter der en Taxi ind foran. Straks fløjter og vinker alle betjente meget oprevet til ham, men da han får sig simret væk er det for sent for os. Inge tæller heldigvis igennem og hun siger 11, da vi passerer, det vi tror, er mål. Altså 11 sekunder for sent inde. Men vi bliver noteret for tiden, 2.51.44. altså kun 0.44 sekund for sent. Lig med 0 på ruten, for tiden. Vi forstår slet ingen ting mere. Vi mangler igen 3 skilte. Men i dag har vi bestemt ikke været friske, men dog fundet alle de små trekanter i dag, og der er stadig ingen skilte her. Øv. Vi taler med de andre om, hvad vi skal ændre for at få skiltene med. Vi skal kikke efter en ”officiel vogn”. De er også fyldt med reklame og rimelig nemme at få øje på. De venter typisk inden for 100 m fra et skilt, da de skal have den med igen, når vi alle er kommet forbi. Altså en parkeret ”official vogn” er i morgen lig med, at lede efter et skilt i nærområdet.  39 % strøm tilbage i dag.  Fint.


Bilerne bliver sat til opladning og vi kører med bus til vores hotel. Det er et helt nyt og flot, flot, og lige ned til søen. Vi får et værelse øverst oppe. 5 sal. Flot udsigt ud over søen og vejen / broerne på den anden side. Her er ikke sparet på noget og sikke nogle værelser. Stor entre. Kæmpe værelse og et 15 m2 stort badeværelse med det helt. Selv en telefon ved toilettet. I tilfælde af at man skulle løbe tør for toiletpapir. Der er en meget stor flot park uden om. Vi går en pæn lang tur hele EU flokken. Godt at få sig rørt lidt. I dag er maden igen OK. Vi har lært at gå forsigtig til de mange retter. Vi tage en ussel lille smule af de forskellige ting. Vi prøvesmager så og levner de stærke. Derefter henter vi de ”milde” retter. Efter aftensmaden går vi op. Vi er mere end brugte i dag.   


 Fredag. – Tredje løbsdag.  Der er blevet rimelig ro på vores maver og vi har fået sovet. Så vi er klar. Vi har startplads 15 i dag. Så har vi gjort det godt i den slalom i går. Igen en flot Ceremoni og igen som alle de andre dage, en fra hvert land op på scenen. Vi er 6 styk.  Vi laver ”bølgen” med ”Dongggg Tingggg Lakeee”. Det tager kegler, ved det stort fremmødte publikum. I dag skal vi igen køre Acc. Denne gang 80 m. Dagens etape går fra Changde til Yiyang. 113 km på 2.49.30. Retning syd øst. Ruten i dag er super spændende og flot. Ene små veje langt uden for lov og ret. I dag er der kun meget sjældent en betjent. Til gengæld er der flere landsbyer, der har lavet ”velkomst komiteer” med forskellig underholdning (dragedans). Så her kører vi ganske langsomt igennem og nyder deres glæde, ved at vi giver os tid. Vi møder mange sjove ting på vores tur. Forskellige former for overlæssede køretøjer. Sjove ting på gaden inde i landsbyerne. Slagtede grise / høns ophængt helt ud til vejen, sammen med vasketøj og andre ting. Jow, Jow, de hygger sig herude.  Trekanterne gentager sig, stadig uden skilte, til stor irritation for os, da kineserne bare suser forbi. Øv. Taktikken med ”official bilen” virker. Vi får alle skiltene med hjem i dag. Vi kører igen efter at komme 1 sekund for sent ind. Vi skal være inde på 30 sek. og vi bliver i dag noteret for 31.86. sek. altså 0.1.86 sekund for sent. Så i dag passede deres måling og vi kunne have kørt den på 0. Det er sørme svært at finde rundt i deres tidtagning. 39 % strøm tilbage.


Vi er tidlig omme ved vores Hotel, som ligger inde midt i byen. Igen et flot hotel, med mega store værelser og flinke folk. Vi fra EU, lejer et lille bus og en Guide fra hotellet. Hans vil vise os det normale Kina. Altså de små dårlige kvarterer. Han kender et simpelt sted, hvor vi kan drikke kaffe / te, men hvor der er rent. Vi går en lang tur i de små snævre gader. Folk er flinke og nysgerrige. Hvad er det for nogle fjolser der render rundt her ? De står med deres små gadekøkkener og laver dejlig mad. Det snuser rigtig godt. Men vi tør ikke prøve. Desværre. Det er en rigtig dejlig oplevelse. Vi gør hvad vi kan for at kommunikere med dem. Stor oplevelse. Efter aftensmaden er vi alle (126) inviteret ned i byens fine Operahus.  De har lavet en Musical til ære for os. Den handler om Kinas historie fra jordens opståen og til nu. Bare i små korte bider. Virkelig flot lavet og spændende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er meget forskel på Stempel Kontroller. :-)

Lørdag. – Fjerde løbsdag. I dag skal vi tidlig op. Chermonien er i dag kl. 8.30 så vi skal være klar på pladsen med bilerne rigtig parkeret kl. 8.00. Vi har i dag start plads 34. De Acc. prøver trækker tænder ud. Det er ikke lige der, vi kan følge med alle de store biler. Så er det tid. Til de accelerations prøver bliver vi startet med lys. Rødt, så 4 gule og endelig grønt. Lig med 5 sekunder. Ulemper der bare at det ikke er stabilt. Holdet før os er klar. Rødt lys. Det skifter så lige direkte til grønt. De holder stadig, da der lige går et øjeblik, inden det går op for dem at den blev grøn. Vi gør klar og er meget parat. Rødt lys. Koncentration. Den skifter til grønt mener vi begge. Af sted. Men den bliver gul. Altså en tyvstart. Øv.


Dagen langdistance går fra Yiyang til provinsens hovedstad Changsha. Kun 101 km i dag og mål ude i floden Xiangjiang River. Her ligger en 250 m bred og 6.3 km lang ø. Her er Mao’s mindepark. Men inden vi når så langt, skal vi lige køre ruten. Der er ikke en eneste betjent i dag, udover dem der normalt er i trafikken. Ruten er kedelig i dag. Hunan, var en af de provinser, der havde glæde af de Olympiske lege i 2008. Vi har hver dag, været forbi et Olympisk stadion et eller andet sted. I dag er vi forbi hele to af slagsen. Vi får heldigvis kørt noget tid op. Vi regner med at få brug for det, når vi når frem til hovedstads trafikken. Godt tænkt af os, viser det sig. Ved ankomst til bygrænsen, er vi 17 km foran. Det bliver hurtigt til 7 km i den tætte trafik, og da vi når ned på øen, som er bilfri, men bestemt ikke ”menneskefri”, ja da er vi næsten løbet tør for ”overskud”. Det er svært at komme frem til målområdet i den sydlige ende af øen. Vi når det, på trods af at der er mennesker overalt. Total trængsel. Vi skal i dag ramme 2.30.44. Vi vælger at satse på 2.30.50. for at være på den sikre side. Vi bliver noteret for 2.30.52.40. Igen mærkeligt. Vi har igen alle skilte med hjem. Også dem de har forsøgt at gemme. Ha – ha. Idéen med ”official bilerne” virker over forventning. Med det ved kineserne bare ikke. Fint.


Vi har nu en 14 km lang transport på tulipaner gennem hovedstaden frem til vores Hotel og Lade station. Der er fejl i tulipanerne. De første to gange redder vi den, men tredje gang går det helt galt. Vi er på den. Det oversigts kort vi har, er ikke en sk.. værd. Umulig at køre efter.  Pludselig ser vi to Kinesiske løbsdeltagere, der også er på den. De drejer væk fra Boulevarden. Os tværs over hele vejen, med tudehornet helt i bund, og bag efter. Efter en større rundvisning, lykkedes det for dem at finde frem. Dejligt og tak for hjælpen.  Igen har vi 39 % tilbage. Vi er gode til at spare på strømmen. Hvad kommissærerne også bemærker.  Men der er desværre ingen konkurrence her. Efter at vi har fået tømt vores bil, (vi skal bo her de sidste to dage) får vi sat strøm til og får et værelse på 15 etage. Fin udsigt her oppe fra. Vi går en tur om i byen, og kikker på kineserne og de kikker på os. Rigtig hyggeligt. Efter aftensmaden, hvor vi får delikatesser, så som hønsefødder, grise ører / tæer og ko maver, går vi i baren og drikker en øl. De kinesiske øl er faktisk rigtig lækre. Vi snakker om morgendagens opgave. En lang 30 km køretur gennem byen frem til den sidste slalom, på et totalt kikset kort. Det bliver som at finde en nål i en høstak. Vi glæder os alle over at vi er nået så langt uden at nogle har fået buler. Dejligt. 

 
Søndag. – Sidste løbsdag. Vi skal være klar kl. 7.00 i dag. Ledelsen har besluttet, at vores kort er ”alt for dårlige” og vi bliver sendt af sted i hold og ”konvoj”. Det tager os 1½ time at kører de 30 km i den tætte trafik. Men vi når lige vores ”tjek ind tid”. Igen en flot, men lille Ceremoni. Så er vi klar til den sidste opgave. Vi har startplads nummer 40. Tyvstarten i går koster. Pludselig kan vi høre et ordentligt brag. Nogen er kørt på noget. Jeg siger til Inge, at det må være Michael & Michael, i deres lille Zotye. Og ganske rigtig. De har ikke fået det lille snævre S sving, lige efter målstregen, men ramt ind i afspærringen. Heldigvis står der dæk stabler der, så de ”nøjes” med en ødelagt front, men kan fortsætte i bilen. ØV rigtig træls. Så bliver det vores tur. Vi er meget opsatte på at gøre det godt i dag. Og det kører bare. Det lykkedes os, at kører lige op med den ”Kvindelige Verdensmester i Rally i 2004” Isabelle Patissier, der kører i en Nissan med ABS & ESP. Den har også flere kræfter en vores lille JAC. Flot klaret, syntes vi. Nu mangler vi bare lige en ”konvoj” tur på 20 km tilbage til det Olympiske stadion, hvor afslutnings Ceremonien skal være.


Alle præmiegivende pladser bliver besat af Kinesere. Ikke overraskende. Første præmien er en sprit ny lille Zotye og 40.000 Yuan. Der er 30.000 Yuan til nummer to og 20.000 Yuan til nummer tre og så fremdeles ned til nummer 8. Bedste Eu’er kommer ind som nummer 11, 12, & 13. Vi bliver nummer 29. Guderne må vide hvordan de er nået frem til disse resultater. Ingen af os forslår det.  


Det er en flot afslutnings opvisning og nu mangler vi bare festmiddagen i aften. Den starter kl. 18. Som før sagt, har vi fra EU prøvet at sætte os ind i Kinesisk skik og kultur. Det bærer frugt i aften. ”Ministeren for Sport i Kina” påtaler i sin tale over for sine landsmænd, at de skal prøve at kikke over til vores to borde. Der kan de lære en del om opførsel og Kinesisk skik af os. Der er stor ros til os. Samtidig vil han gerne invitere os alle, til at komme og deltage i det ”2. Dongting Lake International E-Mobil Rally 2017”.  ”Ministeren” og ”Præsidenten for Motorsport” i Kina, er begge blevet opmærksomme på, at der på det sportslige plan er plads til forbedringer, og at der er en del, der skal kikkes på inden næste år. Vi kan jo kun give dem ret. Selve arrangementet har klappet til UG med kryds og bolle. Hvorimod den sportslige del har haltet gevaldigt. Godt at de høje herre er opmærksomme på det. Festen forløber fint og der er ikke mangel på noget. Det har der faktisk ikke være på noget tidspunkt.

 

 

                                                                                                      De to bedste EU hold. Fra Venstre. Birgit, Ralf, Janik, Gert-Uwe.

 

Mandag. Er fridag og vi leger turister. Kl. 20 kommer der en bus efter os og bringer os til Lufthavnen. Ved midnat flyver vi mod vest. Vi ankommer til Frankfurt Tirsdag morgen kl. 06.00 europæisk tid. Efter nogle timers venten, flyver vi videre til Billund.  Vi når frem til Skibbild ved 15.30 tiden. Det er en lang rejse og den lange flyvetur (12 timer) er hård ved os to svagelige. Uf det er slemt. Det er nu små 34 timer siden vi stod op. Og sove i flyveren, er der ingen af os der kan. Desværre.  


Men, men. Det har været en helt fantastisk oplevelse, som vi aldrig glemmer. Den kan vi leve højt på i mange år, og lur mig om vi ikke takker ja, hvis det skulle gå hen at passe, at vi skal af sted igen næste år. Vi har fået knytte bånd til nogle få af de kinesiske hold, selv om vi ikke kunne tale sammen. Men med fagter og mimik, kan man komme langt, hvis man er åben over for indtryk.


Det var en ordentlig mundfuld I her fik. Men vi kunne uden de mindste problemer, have fortalt dobbelt så meget fra turen. Men det sparer vi jer dog for.


De gladeste hilsner fra os to ældre motorsports Tosser. Inge & Troels. ”Team Old Time”.


Ps. Hunan, er en provins, hvor der ikke kommer ret mange Europæere. De er utrolig flinke, gæstfrie og i mødekommende. Det var helt fantastisk at opleve deres kultur på egen krop.

Pss. Der kommer nogle Fotos på vores Facebook side.