Team Old Time

Nyheder - 2016
Nytårsløb
28-12-2016

Julehilsen 2016
24-12-2016

DMKA DJURSLAND - Løbet
05-11-2016

Nacht der Langen Messer 2016.
29-10-2016

Østens mystik.
25-10-2016

FDM-Dasu Classic 5 - Lemvig Løbet
01-10-2016

46. Int. ADAC-Rallye Stemwede Berg Historic
24-09-2016

O-løb DM5 - JFM4
10-09-2016

Så Gjorde vi det igen.
13-08-2016

30.Int.ADAC Christophorus.
24-07-2016

I Østen Stiger Solen Op.
15-06-2016

E-Mobil.
08-06-2016

21. ADAC Wiking Historic
29-05-2016

Dithmarschen
01-05-2016

LMO-Løbet.
16-04-2016
  
Nacht der Langen Messer 2016. 29-10-2016

                                                   

 

„Nacht der langen Messer“.


VFM Orientierungsfahrt. Eine besondere Nachtorientierungsfahrt, zum 25-jährigen Vereinsjubiläum für Alle, die Spaß am Orientierungssport mit Gleichmäßigkeit haben, am 29. Oktober 2016.(VFM orienteringsløb. En særlig natorienteringsløb, til 25 års jubilæum, for alle der vil have det sjovt med orienteringssport med sekund etaper, d. 29. okt. 16.)

Ja sådan lød indbydelsen, til en noget anderledes oplevelse. Løbsledelsen har deltaget i DK i et par af vores Historiske P-løb og havde fået den ide, at mikse Tysk O-løb med Dansk Historisk P-løb, til deres Jubilæums løb. Spændende ide. Desværre er mange af de tyske hold ikke meget for ”forandringer” og mangler nok ”modet” til at risikere at få mange straf point. Hvad der for resten også må gælder for mange af de danske orinterings - & historiske hold. Hvor de sidste dog havde en lovlig undskyldning, da det var samme dato som DM finalen. Niels Peder og jeg havde dog valgt at vove pelsen.

Nå, men fredag sidst på eftermiddagen d. 28, sætter vi (Karin, Niels Peder, Inge, Troels) Toyota’en i høj gear og siger næste stop Walsrode, beliggende 105 km syd for Hamborg. Vi har fundet et lille hyggeligt ”Gasthaus” inde midt i byen. Så har pigerne noget at kikke på mens vi kører ”motorløw”.

Lørdag formiddag leger vi ”turister” i den hyggelige by. Start & Mål er beliggende 3 km nord for byen, på ”Krug Dreikronen”. Teknisk kontrol åbner kl. 13. Da jeg har bøvlet med et slemt ”maveonde” siden torsdag, så trækker vi den lidt. Vi skal først starte 15.15 og kan få rutebogen 15 min før. Vi håber maven holder.  Men det skal vise sig, ikke at blive uden problemer fra den kant. Som om vi ikke havde udfordringer nok i rutebogen. Øv.
Der er 18 modige tyske hold der har taget handsken op og tilmeldt sig. Dog er der på dagen, 4 frafald på grund af sygdom / auto nedbrud. Så vi ender på 15 modige hold. Alle dog rigtig gode hold, så der skal nok blive kamp til stregen, hvis vi kan finde ud af opgaverne.

Der blev arbejdet hård med rutebogen, og spurgt hos naboen, ”hvordan gør vi det her”.

På førermødet bliver de ”nye” regler forklaret og spørgelysten er stor. Vi kan ligesom fornemme, at der er en del DK løb heri. Alle opgaver er på 1.25.000 kort, og pile eller punkter, der skal tilkøres i rækkefølge. Pile må gerne køres ”delvis” selv om de har et højere nummer, men punkter ikke. Når de er brugt, er de at betragte som ”væk”. Der køres korteste vej og ”kun” dobbelt stregede veje. Færdselsregler skal overholdes. På dette link kan i finde både rutebogen (Bordbuch) og ideal ruten (lösungen).

http://verein-fuer-motorsport.de/vfm/home.nsf/dx/vfm-orientierungsfahrt-nacht-der-langen-messer-ergebnisse-2016.htm?opendocument&comments#anc1

 Vi er delt i tre klasser, efter årgang på bilerne. Vi starter ”blødt", med en o-etape, uden de helt store uoverskuelige fælder. Så starter vi ud på en 15.000. m. koncentreret Sekund etape, i to landsbyer. Uha tænker i, byræs. Næe nej. Løbsledelsen havde tænkt sig om. Den var med 25. km/t. Der er 8 fotoceller (FC) og på den sidste må vi indkassere 20 sek. da vi ikke er skarpe nok her. De andre rammer vi fra 1-8. Det er ok. Etape tre er igen en O-etape. Igen går det fint synes vi. Men nej. Her bommer vi et skilt. ”Indkørsel kun for beboer”. Regler om ”færdselsregler”, den glemte vi lige her. Vi når frem til tidskontrollen (ZK) i skumringen. Nu er der 35 min pause. Det bliver helt mørkt. Spændende. Vi kan fornemme på vores tyske konkurrenter, at de er kommet på arbejde. Vi føler egentlig at det går ok, lige bortset fra helbredet hos rat holderen. Men der er dog liv endnu. Vi har tilbagelagt 82 km.

18.33 starter vi ud på resterende 116 km. Igen en o-etape med en 6.400 m sek.etp. indlagt. Ved næste ZK, mangler vi godt halvanden kilometer, på total målet. Vi er lidt i god tid, så vi gennemgår lige turen igen. Vi finder intet foruroligende. Men det er der. Vi mangler en FC. Vi havde også en vej vi ikke kunne finde i terrænet. Vi tager så en 25 meter længere fremme, men den er enkelt streget, og dermed forbudt. Altså skulle vi havde været rundt en gang til. Øv. Nu skal vi så ud på en 21.200 m lang sek.etp. Nu er hastighederne skruet op til 40 km/t. Vi har ingen triptæller i Toyota’en, så vi kører med en gammel telefon, med en GPS Triptæller app. Det gør, kan vi se ved mål, at vi stiger i forsinkelse. Vi rammer den første FC på rent 0 og den sidste på 18 sek. for sent. Hvor vi gik ud fra at den blev ramt nogenlunde ok. Men pyt, vi har det sjovt. På denne etape er længden og etapehastigheden ændret til noget længere / højere, men ikke køretiden. Så vi må indkassere 4 min ved næste ZK, trods et hæderligt forsøg på at nå den. Men det er jo lige for alle.

Vi starter nu straks ud på en ny sek.etp. på 14.000 m. med 48 km/t. Desværre er vi i tvivl om, om vi er startet på det rigtige sted, så vi holder lige og tjekker op på det, inden vi kører. Dyrt, da der efter ca. 400 m er en FC. Det bliver så lige en max tid. Dertil kommer så lige 3 min for sent til ZK p.g.a min mave. Øv. Den næste er en ren O-etape på 35 km, med et par tekniske detaljer. Men N.P. har styr på tingene. Den sidste er i industrien øst for Walsrode. Sekund etape på 6.920 m i et lille koncentreret område. 25 km/t. Sjovt. Her får vi desværre af totalt ukendte årsager, både for os og løbsledelsen, to max tider. Vi har kørt rigtig og på tiden mener vi. Ingen kan forklare det, og der var ikke andre deltagere tæt på der. Så forbytning er ikke en mulighed. Lidt træls.

Vi når frem til Mål kl. 21.48, og nu venter der en velfortjent Schnitzel Buffet. Lækker med både sigøjner- og champignonsovs. Desværre må jeg ”Nøjes” med 7 små pomfritters. Øv. Der er livlig debat, og historierne bliver bedre og bedre. Det viser sig, at tyskerne har haft det rigtig svært i mørket. Så der er lagt på hylden med strafpoint. Vi må indkassere hele 337 af slagsen, så der røg vi ud af tabellen, er vi enige om. Men det har været sjovt og en oplevelse trods helbredet. Løbsledelsen har lært noget om beregning, da de har set hvor hurtigt det går i Danmark. Kl. 23.10 er der resultater. Flot, da det normalt tager rigtig lang tid hernede. Og nu er der plads til overraskelser, må man sige.

Resultatet generelt ser sådan ud. . .

1. pl.    Troels & Niels Peder                337 stp.    Kl. Sejr. kl. 4
2. pl.     Daniel & Roland                     413 stp.
3. pl.    Denik & Heinz                         417 stp.
4. pl.    Wilhelm & Heinz-Wilhelm          497 stp.
5. pl.    Bernd & Björn                         505 stp.    Kl. Sejr. kl. 2
6. pl.    Karsten & Kristin                     519 stp.    Kl. Sejr. kl. 3  

 

General sejer til Dansk Tysk Historic Team / Team Old Time. Troels & Niels Peder.

Der er ting der kan gøres bedre i løbet og løbsledelsen var lutter øre, da vi alle bag efter diskuterede løbet. Der var bred enighed om, at selv om det var meget anderledes end især tyskerne var vant til, ja så havde det været en god oplevelse. Der var også bred tilslutning til at løbsledelsen i 2017 skulle prøve igen. Vi kommer helt bestemt. Og det skulle i også seriøst overveje. Her er en anderledes oplevelse, men tæt på det I kender her hjemme fra. Det er også overkommeligt, både hvad angår startgebyr og overnatning. Vores piger har hygget sig i byen lørdag, med lidt shopping, god mad og herligt øl. De vil helt bestemt med igen.

Efter en hyggelig morgenkaffe, trillede vi alle 4 hjem igen, søndag sidst på formiddagen.

Med sportslig hilsen de 4 fra Team Old Time. Skrevet af Troels.