Team Old Time

Nyheder - 2012
Midnight Run 12
10-11-2012

Stjerneløbet
22-10-2012

Stjerneløbet
29-10-2011

Tur til Lübeck oktober 2011
30-09-2011

Team Old Time på Turne i Tyskland
20-05-2011

7 Int Coppa d' Europa 2011
05-04-2011

Stjerneløbet
22-10-2010

Tur til Lübeck oktober 2010
30-09-2010

7 Int ADAC Sachs-Franken Classic 2010
21-05-2010

Stjerneløbet
24-10-2009

11’ Internationale Saar – Lor – Lux Classique 2009
17-05-2009

Stjerneløbet
27-09-2008

Stjerneløbet
27-10-2007
  
11’ Internationale Saar – Lor – Lux Classique 2009 17-05-2009

En rigtig stor oplevelse.

Så oprandt dagen, hvor vi – Team Old Time – skulle drage mod syd. Onsdag morgen d. 13 maj  kl. 05 starter vi ud på de godt 1000 km. til Saarlouis, for at deltage i det 11’ Internationale Saar – Lor – Lux Classic.  Vi havde lejet et ”Zimmerfrei” i en lille landsby 15 km uden for Saarlouis, der ligger mellem Saarbrücken og Trier kun 10 km. fra den Franske grænse. Vores gamle Kadett klarede turen på 12 timer inkl. pauser (3+15 min.)
Torsdag er så slap af dag, ja sådan da. Der er lige en tripkontroltur på ca. 10 km. syd for Saarlouis, vi skal have køre. Ja og så skal vi jo også lige ind i ”Der Altstadt” den gamle bymidte, for at kikke på de steder vi skal ankomme til om fredagen.

1 dag.
Fredag åbnede det ”lille” torv, hvor bilerne skal parkeres ved 10.30 tiden. ”Papirkontrollen åbnede kl. 11. Der er kontrol af kørekort, forsikring, registreringsattest og FIVA-pas. Herefter får vi en taske udleveret indeholdende program, startnumre, rallyplader, tidskort og rutebog til hele løbet, dog minus alle kort opgaver. Dem får vi dagevis, 10 min før vores start tid på dagen. Så er der maskinkontrol midt i gågaden og her er der en FIVA repræsentant og en fra Tüv Tyskland (bilsynsmyndighed) med. Efter at vi har fået bilen godkendt, er det tilbage til torvet.
Kl. 14 er der føremøde, hvor vi kan stille spørgsmål. Da vi har rigtig mange af dem, prøver vi på at få lidt hjælp fra Løbsledelsen inden mødet, men det kan ikke lade sig gøre. Derimod får vi lidt hjælp, af nogle af de tyske deltagere, her i blandt fra andenkøreren fra de tyske europamestre. De er alle meget hjælpsomme. Så det endte med at vi kun har nogle få spørgsmål til føremødet.
Vi har den ære, at blive tildelt start nr. 2 lige efter de regerende europamestre. Ikke dårligt. Vi start ud på den 125 km. lange prolog kl. 15.02. Det er lidt på en anden måde end her hjemme. Det er en lang etape, som vi så får 230 min. til eller 3 timer 50 min. Det ser jo overkommelig ud. Etapen indeholder så 5 deletaper på kort på A-4 & A-3, heraf 3 med vægten på orientering og 2 med sekundetaper i 1/10 sekunds nøjagtighed. Hertil 3 special ”Test” meget lig manøvreprøver bare med et antal faste stop på angiven sekundt. Imellem de forskellige opgaver bruger vi så vores rutebog. Her er de tulipaner, der skal bruges.  Det er hvad vi skal nå på de knapt 4 timer. Heldigvis har tyskerne advaret os. Det ser ud til at der er masser af tid, men lad jer ikke narre. Lige så snart i er kommet ud af byerne, er det fuld gas, ellers når i det ikke. Hvis der er pauser efter en etape er den medregnet i den totale køretid, men mere herom i morgen.
Dagen tur går langs den Franske grænse. Den første og den tredje kortside er der ikke noget nyt i, men i den anden er der tegnet en deform kasse med et ind - og udgangs hul. Her skal vi så køre den længst mulige vejstregning uden at krydse eller genbruge en vej. Det lykkedes næsten. Vi får en lille ekstra sløjfe på, men den er heldigvis straffri. Her ude på ”landet” boer der slet ingen, og deres ”markveje” er beton spor. Her ude bliver der kørt rigtig stærkt. Vi havde faktisk undret os noget over at der i reglerne stod at ”Modkørsel var FORBUDT”. Alle veje måtte kun bruges i samme retning. Det kunne vi bedre forstå nu.
Så kom vi til den første test. Her skal vi køre en tulipan stregning på præcis 2 min. Tiden bliver taget, når bilen holdt stille, med en tænkt linie mellem to kegler, mellem hjulene. Det kan vi finde ud af. Så kom vi til dagens dyre oplevelse. En sekundtetape på kort, hvor der var streger og punkter. Reglerne er følgende. Tilkørsel af en streg = korteste vej. Til et punkt = næst korteste vej. Total forvirrende. Nå men inde i skoven er der en stor p-plads med en længde på knap 300 m. Her skal vi så ind for at få den næst korteste vej til punktet. Her lavede jeg en bommert. Jeg mente bestemt vi skal rundt to gang, da der jo er et punkt i hver ende, selv om Inge mente noget andet. Det første punkt har vi nemlig tilkørt inden vi når p-pladsen. Resultat en skæv kontrol, men hvad meget være er, ekstra 600 m på trippen, og deraf forsendt ank. til de næste to fotocellekontroller = ca. 840 strafpoint (SP) (1 pr. 1/10 sek.) føj.
Så går det straks meget bedre på den sidste sek. etape på kort. Her skal vi ”bare” følge nummererede pile. Anden test er en lille manøvreprøve, hvori der skal sluttes af med at sætte bilen forende ind i en ”port” (to kegler) herfra baglæns over i næste port, og så hen og holde på linjen. Forbrug 40 sek. Det kan vi også bare. Vi får dog et strafpoint for at snitte en kegle. Men pyt nærmeste konkurrent kom tre sek. for sent = tre SP. Vi syntes vi klarede det godt og det hjalp lidt på den ”ikke eksisterende selvtillid”. Dagens sidste opgave er en form for sekundtetape på tulipaner, men med indlagte tider, hvor fotocellerne skulle passeres. Der var 5 stk. på de 9690 meter. Eks. 09:48,4 min. Det går med minutterne og sekunderne, dem ramte vi alle, men vi kan ikke styre det med de 1/10, så dem missede vi på de 4 af kontrollerne. Så er det til mål og overnatning i Saarlouis. Ankomst 3 min før tidsudløb (fortidig ank til etape mål tilladt). Godt vi havde fået tip af tyskerne.
Dagens resultat. Sidst i klassen og 23 generelt. Hvis og hvis min ”R..” den var spids og smurt i marmelade. Havde jeg hørt efter ”moster” Inge havde vi været nr. 8 gen & 1 i klassen. Øv og igen øv.  Den regerende europamester var på nuværende nr. 7 gen. og 4 i sin klasse.
Ca. kl. 20 er det officiel modtagelse af alle deltagere i kulturhuset af byens overborgmester. Han fortæller lidt om byens forberedelser til disse dage og så er der udvalgte snitter fra de tre lande som har ”grænse sammenstød” her. Det er udmærket. Nu er det bare om at komme til køjs, og få lavet noget strøm til morgendagens strabadser.
    
2 dag.
Det er ud af fjeren kl 05.45. I dag starter vi i placerings rækkefølge fra gårsdagens prolog. Vi skal starte fra Lille torv kl. 8.23. Dagen første etape er på 128 km. og indeholder 10 deletaper. 2 test, 4 kortopgaver med orientering og 4 kortopgaver med sekund etaper. Denne etape følger først floden Saar et langt stykke, inden vi krydset op over bakkerne (500 m i højden) og videre ned til Mosel floden.
Vi lægger ud med en test og den klarer vi perfekt. Så følger der 3 kortopgaver, som også går fint. På en markedsplads i en landsby er der indlagt 10 min formiddagspause. Dem bruger vi til at kikke på de næste kort. Det er så helt op til os selv at komme af sted igen. Der er igen 3 kortopgaver og på den tredje er vi lige ved at ryge i fælden, hvad angår, at man ikke må krydse en vej der er brugt. Den sidste sek. etape inden middagspausen, er også oppe på bjergsiden mellem vinrankerne. Her er der en deltager, som har kørt gennem en mudderpøl med fuldfart, (efter regn i nat er der rushet ler ned på betonvejen) så bilen og mandskabet ser ikke ret godt ud. De havde begge sideruder rullet ned, uha – uha. Nå det bliver vores tur til at starte. Vi kører stille gennem den 30 cm dybe ler pyt. I slutningen af etapen går det galt. Vi skal fra til højre, men Inge har lige mistet orienteringen, med det resultat at vi først finder ud af at vi er kørt forkert efter ca. 2 km. Vi har passeret en fotocellekontrol lige efter vores fejlkørsel. Det viser sig at være slut kontrollen på etapen. Vi prøver om vi kan få rettet fejlen og får også kørt ruten, men inden vi kommer tilbage til slutkontrollen igen har vi brugt rigtig meget tid.
Vi er nu nået ind i Luxemburg.  Da vi når frem til middagspausen har vi kun 21 min tilbage inden vi skal starte på næste etape. Det går rigtig stærkt med at få parkeret og få lidt mad, og også nå at få kikket på de næste kortudsnit. Pyha vi har travlt.
Næste etape er kun på 84 km. Den indeholder kun 3 kortopgaver med orientering, så det ser nemt ud. Den del af turen bringer os op langs Mosel og ind gennem det flotte område, som kaldes Luxemburgs Schweiz. Her er vi gennem mange flotte middelalder byer. Det er sådan i det her løb, at i næsten alle de gamle byer, er der på deres torv, lavet en stempelkontrol. Her er så opsat en ”port” og her står så en speaker, der fortæller om de forskellige mandskaber der kommer ind for at få stemplet. Han fortæller om bilen, mandskabet, sponsere, hvad erhverv og hvilken arbejdsgiver man har, og meget mere. Når han er færdig med at fortælle, må du køre igen. Der er rigtig mange mennesker ved disse kontroller.
På den anden kortopgave overser vi en vej, og på den tredje (som er en streg – punkt opgave) misser vi hele to gange. Men til gengæld har vi tid til en kop kaffe og lidt kage, ved etape mål.
Dagens sidste etape er på små 68 km. Det skulle jo være til at overse. To kortopgaver = 1 sek. etape og 1 orientering, plus en sidste test. Turen føre os ned til overnatning i Luxemburg by. Det forløber da også uden de helt store problemer, selv om vi får samlet lidt straf sekunder op. Men vi har vist også brugt vores kvote for i dag.
Løbet slutter ved løbets sponsor BGL Bank. Vi når hertil kl. 17.43 lige på tiden. Alle deltagerne får parkeret i bankens kældergarage. Det er ikke nogen helt almindelig lille bank. Hovedsædet er kæmpestort. Deres reception er alene på godt 400 m2. ret imponerende. Her er der vin, champagne, øl og div. vand, frugt og div. snacks i lange baner. Men heldigvis skal vi jo køre, så vi har ikke de store problemer med at vælge. Både banken og vores hotel, ligger i et område der hedder Kirchberg. Der er her at alle de mange EU kontorer ligger. Her er rigtig mange store hoteller, og mange store firmaer har hovedsæde her. Det er en hel by for sig selv. Selv lufthavnen er lige her ved siden af.
Dagens resultat bliver lidt bedre end i går. Vi rykker op på en 21 plads generelt og en 3 plads i klassen. Kl. 19 når vi frem til vores hotel, og kl. 19.30 er banken vært for en meget fin middag, her på hotellet. Vi mener godt, vi kan tillade os at forlade selskabet ved 22 tiden. Vi skal lige have lavet frisk strøm, da vi begge er rigtig godt brugt. På et tidspunkt først på eftermiddagen, var vi enige om at dette var en for stor mundfuld, det var simpelt hen for svært, men vi tog os sammen og det hjalp da også lidt på dagens resultat.

3 dag.
Vi kan ligge lidt længere i dag, da dagens første start, først er kl. 8.30. Vi stod op kl. 6 og får kikket lidt på gårsdagens etaper. Vi starter ud på løbets sidste dag kl. 8.53. Den første etape er på 107 km. og med 7 deletaper. 1 test og 5 kortopgaver, heraf 2 sek. etaper. Der er også en sek. etape i vinmarkerne efter tulipaner. Turen bringer os syd ud af Luxemburg og ind i Frankrig. Vi kom igen gennem gammel middelalder byer, vinmarker og igen med til floden Mosel. Den følger vi tilbage til Tyskland.
På den første sek. etape kørte vi en god kilometer fejl, på en stor rundstrækning på de små beton veje. Da vi havde passeret fotocelle kontrollen en gang, ved vi jo, hvor han var. Så nu er det bare med at få vendt og komme tilbage på sporet. Nu går det rigtig stærkt, og heldigvis holdt der ingen fra ”Touring” klassen i vejen for os. Vi når lige præcis at køre tiden op inden kontrollen. Dejligt. Ved middags pausen i dag, har vi god tid. Vi har lært lidt af gårsdagens fejl, og kører alt hvad vi mente, vi kunne tillade os, ude på landet. Med det resultat at vi nu har godt en times pause. Dejligt.
Pausen er henlagt til en nyopført kopi af et gammelt romersk palads, der engang har ligget her. Her er rigtig flot. Vi bliver modtaget af ”Cæsar” da vi træder inden for. Maden er også lavet efter gamle romerske opskrifter. Det smager rigtig godt og spændende. Vi får lige tid til at løbe paladset igennem. Det er rigtig flot lavet. De romere har godt nok levet i vild luksus, efter datidens forhold.
Løbets sidste etape er på 65 km. bestående af 3 kortopgaver, heraf 2 sek. etaper. Turen bringer os tilbage til Saarlouis. Men inden er vi lige frem og tilbage over den fransk tyske grænse adskillige gange, da ruten faktisk følger grænsen, et langt stykke. Her er der igen mange rapsmarker i blomst, rigtig flot.
Den første sek. etape bliver en rigtig dyr oplevelse. Vi misser en finte. Det vil under danske forhold ikke være den helt store verdens omspændende katastrofe. Men det er det meget tæt på at blive her. Det viser sig at løbsledelsen har valgt at sætte en fotocellekontrol lige netop i den finte. Plus to skilte. Resultat 1200 SP. til os. Føj for den lede, det er dyrt ikk. Resten af etapen forløb uden de store problemer. Ved mål i Saarlouis, er hele bymidten blev afspærret. Vi kørte først i mål på det ”Lille” torv. Her er løbet så slut. Der er rigtig mange mennesker i byen.
Efter den officielt modtagelse af hvert hold blev vi så ledt frem gennem gågaden, til ”store” torv. Her skal der så køres ”Grand Prix Saarlouis”. Hvad er så det? Ja det er en lille publikums venlig opgave. Opgaven er et løb for sig selv og tæller ikke med i den endelige stilling. Her er der, i de små gader lavet en rundstrækning, afspærret selvfølgelig, på knap 1 kilometer. Den går midt gennem store torv og her er der så opsat 2 fotocellekontroller, som er koblet til to store digitale ure. De viser først den tid, i 1/10 sekunder, vi skal ramme, og så den til vi får. De står selvfølgelig ca. 50 meter før fotocellen, og er drejet, så vi ikke kan bruge dem. Og hvis der var mange mennesker på lille torv, ja så skulle i bare se store torv, nøj der er mange.
Vi skal så køre 2 omgange med i alt 6 kontroller. Vi får 25 SP. på turen. Det rækker til en 11 plads generelt og 1 plads i klassen. Ikke dårligt mener vi. Men se lige vinderne. Ja de bliver ”kun” noteret for sølle 5 SP. Se det er flot kørsel. Husk lige at 1 SP er lige med 1/10 sekund. Altså 5/10 sekund på 6 kontroller. Flot ikk.
Vi bliver alle ledt tilbage til lille torv hvor der parkeres. Så bevæger vi os til fods hen til kulturhuset. Her skal den officielle slutning af løbet og præmieoverrækkelsen finde sted. Vores slut resultat bliver en 20 pl. generelt og en 3 pl. i vores klasse. Vi sluttede med 4191 SP. Den højeste scorer, blev 15 782 SP.
Der var rigtig tæt kamp i toppen, og som det kan ses er der ”kun” 1/10 der skille de to første efter 580 km. løb.  Det fik de først afgjort på den alder sidste opgave. Rigtig flot kørsel. Vinderne er lig med de regerende Europamestre.
Vores resultat, er vi nu rimelig godt tilfredse med, når vi kikker på de ”dyre” fejl vi har lavet i løbet.
Byen, ved overborgmesteren og løbsledelsen, har også udsat nogle forskellige præmier. Der er for bedste dame hold, bedste tids påklædning, bedste udenlandske hold, bedst køretøj, ældste køretøj, Grand Pris Saarlouis og længste tilrejse. Den fik vi, med 1036 km til kørsel.
Det har været en meget stor oplevelse for os at være med. Det var også en noget større opgave, end vi havde troet. Måske godt vi ikke kendte til det inden tilmeldingen. Men vi har lært en masse, og har ikke mistet modet. Hvis det skulle vise sig muligt at deltage i et lignende løb næste år, ja så tror jeg godt jeg kan sige, at det tør vi godt binde an med. Der skal lyde en STOR TAK til vores sponsor Buus Auto i Haunstrup, uden hvis medvirken og støtte, denne oplevelse ikke var blevet en realitet. Vi har fået et par kontakter i Tyskland, Belgien og Holland, som vi håber, kan blive til nogen gavn, hvis vi skal til at kikke efter et interessant og betaleligt løb næste år.
Da vores gamle Kadett stod på sin plads i garagen på odinsvej igen, havde den kørt 3109 km. uden problemer.

Med sportslig hilsen Team Old Time.

Inge & Troels.

1.  Klaus Förster / Hans Keller. – D.     BMW 2002 årg. 71                  338 SP. Kl-4.
2.  Oliver & Jürgen Illig. – D.               Volvo 544 B18 årg. 61            339 SP. Kl-3.
3.  Klaus & Hans Jäger. – D.                Alfa Romeo Giulia årg. 75     1036 SP. Kl-5.

20. Inge & Troels – DK.                      Opel Kadett GT/E årg. 77       4191 SP. Kl-5.