Team Old Time • Nyheder • Videoer • Billeder • Nostalgi • Kontakt • Teamet • Links • Forside

7 Int Coppa d' Europa 201105-04-2011

                                                                                      

                                                  Coppa d' Europa turen fra d. 5. til d. 10. april. 2011.


Kl. er 5.15 tirsdag morgen d. 5. april. Jeg starter Kadetten for at kører til Sunds efter Niels Peder. Vi skal sydpå for at deltage i årets Coppa d’Europa. Vi starter i det kolde regnvåde danske forårsvejr, men efter hånden som vi kommer sydpå, bliver vejret bedre. Græsser bliver grønt, bøgen springer ud, og på den sidste det af turen, står frugttræerne i fuld blomst. Dejligt.
Vi har booket os ind på et lille Hotel i byen Weil a. Rhein i Tyskland, ca. 5 km. nord for Basel i Schweiz. Vi har ca. 1150 kilometer dertil og er fremme kl. 19.15. Her er 23 grader, også selv om kl. er blevet 20, inden vi sætter os på en fortovs cafe og nyder en stor mørk øl, i den lune aften.


Onsdag formiddag er vi så ude og køre en ”Trip kontrol”, i det flotte landskab, på hele 21,420 km. Se det er da en ”Trip kontrol”, der er til at forstå. Den er lavet som en lille tur med alt, hvad der hører til. Ikke bare 1000 meter lige ud. Så leger vi turister i et par timer. Vejret er helt fantastisk, så vi går en tur over en gangbro, over Rhinen, og nu er vi så i Frankrig. Bare 1 km fra vores Hotel. Tilbage på den Tyske side, går vi bare 200 m. mod syd, ja så stå vi i Schweiz. Det hele ender med en dejlig Tyrkisk frokost, men dog i Tyskland. Man kan kun sige, at vores Hotel har en god beliggenhed. Ikke så sært at det hedder ”Hotel Dreiländereck“ vel. En lille „morfar“ bliver det også til, inden vi ved 18.30 tiden kører de 7 km. nord på til den lille by Eimeldingen. Her er der teknisk kontrol og førermøde. Endda på hele tre sprog. Engelsk, tysk og hollandsk. Der bliver gennemgået regler, og de er ikke helt som vi er vant til, mildest talt. Der er noget at huske på. Der er især to opgaver, vi ikke er vant til. Den første er ”Borderline”. Det går kort ud på at køre langs en tegnet (på kortet) linje, så tæt på som muligt. Den anden er ”Barricades”. Her gælder det om at følge en optegnet rute, hvorpå der er tegnet ”barrikader”, som så skal omkøres så tæt på som muligt. Af andre opgaver er der en lille smule ”Tulipaner”, men her skal vi huske at køre den længst mulige vej på tulipanen. Eks. en rundkørsel, hvor man skal ud med første vej. Her skal man en hel omgang, inden der køres ud. Endelig er der nummererede punkter og pile, men det kender vi jo her hjemmefra. Men ellers sker der ikke meget. Jow der er lige en lille detalje. Alt er med et snit på 50 km/t. Så ledelsen opfordrer os til at holde frisk på, eller når vi der ikke, siger de. Jow Jow, det lyder betryggende. Der er tilmeldt 73 hold fordelt på 3 klasser. Super, Sport og Touring. Vi har start nr. 33 i Sport klassen, som også er den største klasse med 35 hold. Her er det andet danske hold også at finde. Det er Henrik Clausen & Preben Sunke DHMC (H-P). De kører i en Porsche 911 fra 1974. Det er fjerde gang de stiller op i løbet. Vi møder også vores norske bekendte Gustav Fredrik Husby / Per Odvar Nyborg (N). De kører i en BMW 2002 tii fra 1973. Gustav har sammen med sin kone kørt nogle løb her i Danmark. Han har samme problem som jeg. Konen vil ikke med. Det er for svært. Og ved I hvad, det skal vise sig at være rigtigt. Vi er tilbage igen ved 23 tiden.


Torsdag morgen går det så løs. Vi starter ud på dagens 475 km lange rute kl. 8.33. det viser sig rigtig hurtig, at vi her er kommet i menneske hænder. Et øjebliks uopmærksomhed, og vi har fået strafpoint (sp). Rutekontrollerne er ikke som herhjemme, med dobbelt markering, men blot en rund gul skive på ca. 25 cm. med et bogstav. Det står fortrinsvis i højre side, men kan også stå i venstre side, hvis der er mest passende. Ja den kan være nede i grøften eller ligge fladt inde på kantstenen i venstre side, i en rundkørsel. Formiddagens tur bringer os mod øst på den tyske side af Rhinen. Vi kommer op i den sydligste ende af Schwarzwald og op til 1000 m.o.h. (meter over havet). Vi har på et tidspunkt en hel fantastisk udsig mod syd, ned over Rhindalen og med de sneklædte Alper som baggrund. Fantastisk flot, men vi har ikke tid til at falde i staver over det. Vi når frem, til middagspausen, i en gammel vandmølle ca. 15 km. nord for Ludwigshafen ved Bodensøen. Det er ikke kun os, der er sultne. Kadetten har næsten tømt tanken. Der gør den efterfølgende hver formiddag og igen om eftermiddagen. Jow Jow der skal lidt brændstof til når det går op og ned hele tiden. Vi har misset 5 kontroller. Fordelt på 3, som vi er kørt forbi og 2 fejlkørsler. Hertil kommer så 21 sekunder, på sekundetape. Men dette ved vi først i morgen tidlig.
Så sætter vi kursen sydpå, mod Schweiz. Vi kommer ind ved den gamle by Stein a. Rhein. Som navnet siger ligger den ved Rhinen. Vi er næsten inde i centrum og for lige et lille blik af den meget flotte gamle by. Den er nok et besøg værd ved en senere lejlighed. Vi tager broen over floden.  Længere mod syd møder vi så bjergene for alvor. Vi kommer op til 1250 m.o.h og langt ind i bjergmassivet Alpstein, inden vi kører østpå igen. Vejene er ikke ret meget bredere en bilen, og det går ikke meget lige ud. Med et snit på 50, ja så har vi en del travlt, mildt sagt. Vi tror der er gået sport i at lave sekund etaper på bjergsiderne.  Vi kommer gennem Liechtenstein og op til etapemål i  Dornbirn – Østrig, hvor vi ankommer, rigtig godt brugt ved 20 tiden. I eftermiddag har vi kørt forbi på 3 og kørt forkert på 6, plus fået 23 sekunder. Det bringer os op på 744 sp. og vi er på en 17 plads. C-P er nr. 13 og N nr. 18. Men vi får først dagens resultat næste morgen. Efter aftensmaden er det lige i seng.


Fredag har vi igen start kl. 8.33. Og igen 475 km.  Vi lægger ud på bjerget øst for byen, i 1200 meters højde. Herfra er det nord om Bodensøen og ind i Naturpark Obere Donau. Nu er det pludselig kommer neon farvede rally pile, bag på næsten alle bogstaverne, så de nu noget nemmere at få øje på. Det viser sig at ”løbslederen” selv kørte forbi et skilt i går, da han kørte et stykke af ruten. Han vidste endda, hvor det skulle stå. Han så det først i andet forsøg. Så derfor neon farve. Bjerge afløses nu af ”bakker”. Dog er de stadig op til 900 m.o.h. Vi kører bl.a. et pænt stykke langs Donau. Det er et flot landskab vi kommer igennem. Vi når frem til frokosten i Balingen. Det er på højde med Ulm. Vi mangler 4 skilte og får 18 sekunder. Se det er bedre, nu går det fremad, med at få skiltene med. H-P kan fortælle os om, hvordan man kan se vende muligheder ved kørsel langs ”Borderline”. Det er prikker så små, at der er svære at se, selv med den store lup. Så har vi igen lært noget.   
Så går det eller op midt gennem ”de sorte bjerge” (Schwarzwald). Der er træer, dale bjerge, kløfter og meget andet. Sikke et arbejde vi er kommet på. Man skulle tro det var Alperne i mindre størrelse. Vi når frem til etapemål ved Ettlingen, lige syd for Karlsruhe kl. 19.50. Var vi trætte i går, ja så ved jeg ikke hvad vi kalder det i dag. I eftermiddag har vi ”kun” misset 2 skilte og fået 14 sekunder. Vi har fået forhøjet vores sp. til 1076, men er rykket op på en 15 plads.  Der er de to andre skandinaviske hold også, altså rykket op. H-P er nr. 11 og N nr. 14. Så en god dag for det nordiske folk. Nu har vi kørt 950 km bjergkørsel, så nu vil vi gerne have noget, hvor det bare går lidt lige ud en gang imellem.


Lørdag kl. 8.33 lig med afgang. Vi ”nøjes” lige med 425 km. i dag.  Vi kører vestpå over Rhinen og gennem Naturpark Pfälzer Walt og ind i Frankrig. Et stykke kører vi langs de Fransk forsvarsværker fra 1 verdenskrig ”Macheno Linjen”. Det er blevet mærkbart ”fladt” på de første ca. 50 km. til vi når frem til den nordlige ende af Vogeserne. Så går det igen ud og ind, op og ned. Dejligt ikk. Vi når over på linje med Saarbrücken til frokost, og vi sætter kursen mod Tyskland. Pausen er ca. 1 km. inde på den tyske side. Maden er en del billigere her og noget bedre. 4 skilte og 28 sekunder.
Så tilbage ind i Frankrig. Halvvejs over til Metz og så op og følge den Fransk / Tyske grænse, men på den franske side. Igen kører vi gennem flotte landskaber og forbi flotte Slotte / Herregårde. Vi når frem til Mosel som vi følger op til Tyskland. Men kun 1 km. inde drejer vi af ind i Luxemburg. Herfra går det skråt op mod Luxemburg by til etape mål i forstaden Niederanven. Vi har igen fået flere sp. Vi mangler 2 skilte og har 24 sekunder. Vi når op på 1428 og en 12 plads. H-P er 13 og N 14. Rigtig tæt løb, må man sige. Det må vi så afgøre på de sidste godt 320 km. i morgen. Godt nok er bakkerne blevet mindre, men vejene ikke bredere og der er stadig rigtig mange sving. Men det er sjovt.


Søndag. I dag skulle vi have sovet en halv time længere, men det har ledelsen aflyst, så kl. 8.33 er vi på vej på sidste del af løbet. Vi har lavet en lille madpakke og taget med, da der i dag ikke er pause, før vi når i mål i Alsdorf lidt nord for Aachen i Tyskland. Vi kommer nord vest op gennem hele Luxemburg, til vi når floden Our. Den følger vi så et rigtigt langt stykke. Vi kommer ind i Belgien og kommer ind i Ardennerne. Kort kvaliteten over Belgien er mere end dårlig, men det er jo lige for alle. Men det driller os, og vi når ikke en tidskontrol til tiden. Vi misser med 4 minutter. Det koster 40 prikker øv. Det går nordpå, til vi når ind i Holland. Her har vi rigtig travlt, da der er alt for mange mennesker i det lille land. Vi når lige akkurat tidskontrollen. Men – men, da han har skrevet, siger Niels Peder – Vi har regnet forkert. Vi har regnet fra den tid vi skulle havde haft ved sidste kontrol og ikke den vi fik. Der var så 4 minutter fortidigt. Igen 40 prikker. Øv – øv. Vi kommer igen ind i tyskland og er fremme ved målkontrol kl. 14. Og vores små madpakker ? Ja dem har vi slet ikke haft tid til at kikke på. Vi mangler 2 skilte og glemmer at skrive 1. Vi får også de 2+4 min. Vi når op på at få i alt 1630 sp. Det rykker os lige en plads ned til en 13 plads. Nordmændene må ned på en 17 plads med 1880 sp, men Henrik & Preben er i form. De suser op på en flot 8 plads med 1454 sp. Reglerne er sådan at man i dette løb må smide sit dårligste resultat fra sekund etaperne væk. H-P kan således smide 90 sp. væk, mens N slipper 40 sp. og vi 28 sp.
Selv om vi er rigtig godt brugt efter de 4 dages strabadser, ja så er vi nu rigtig godt tilfredse. Vi har haft en stor oplevelse. Vi har gennemført uden problemer og med lidt mere baggrundsviden, ja så var det blevet til en plads i top ti. Så vi er tilfredse med vores 13 plads. Vi har også fundet ud af, at lige dette løb, ja det er ikke et løb for kværulanter og folk der går op i bagateller. Nej det er et rigtigt ”Herre” løb og kun for folk der vil det her. Det kan godt være det er ”røv svært” og utydelig, men det er det også for alle de andre. Så mottoet for løbet må være, ”løs opgaven så godt du kan og nyd det”.
Efter et velfortjent måltid mad, gør vi klar til at vende næsen hjem ad. Kl. 16 starter vi ud på de sidste 830 km hjem. Efter en grundig grænsekontrol når vi igen det jyske kl. 02.


Vi siger tak til Nøvling Autoværksted, Skråningen 2 - Nøvling 7480 Vildbjerg, for sponser støtte.
Med sportslig hilsen Niels P. & Troels.