STJERNELØBET 2010. FDM – DASU Classic Finale.
Lørdag morgen – tidligt – mødes vi med Karin & Niels Peder, på motorvejs rasteplads ved Søby. Kl. er ”kun” 6.15 og det er både koldt og vådt. Vi skal til Kolding for at deltage i årets sidste afdeling af FDM – DASU Classic. Der er start fra tre byer i Danmark. Sorø, Aarhus (det må jo ikke mere staves med Å hørte jeg i radioen) og fra Kolding. Fra de tre byer er der så en tilkørsels etape til Fredericia. Her er der så fælles start på løbet.
Vi når frem til Kolding, finder en tank, og får vores gamle biler tanket op, inden vi kører om til KAC’s klubhus. Ankomst ca. 7.20. Nu er det tid til en kop morgenkaffe. Men i KAC står man åbenbart ikke op så tidligt. Inge & Karin går i gang med at lave kaffe. Vi får ordnet maskinkontrol og papir kontrol (licens, kørekort, forsikring). Nu kan vi så få en velfortjent rundstykke og en kop frisk kaffe. Humøret er højt og snakken går lystigt. Vi prøver alle på at psyke hinanden, og vi mener alle, at det er lige bestemt os, der løber med sejren i dag. Jow jow vi hygger os.
Der er tilmeldt 48 hold til løbet. I Touring klassen er der 18 hold. Karin & Niels Peder og deres meget fine VW Golf I fra 1979 har start nr. 3. De skal starte kl. 8.45. I Expert klassen er der 10 hold og vi har start nr. 9. afgang 8.57.
Vi starter ud på tilkørsels etapen. Det er en fin tur af de små veje langs Kolding Fjord. Solen er lige stået op og udsigten er flot. Vi når frem til Start hos Statoil i Erritsø ved Fredericia. Så nu gælder det.Vi starter med 22 km Sekund etape på tulipaner, med skiftende hastighed. Vores plan med at skifte hastighed på køretidstabellen viser sig hurtig ikke at virke tilfredsstillende. Så vi tyr til stopuret i stedet. Og det skal vise sig at være en god beslutning. Turen bringer os, af en lidt nordligere rute, tilbage til Kolding, og til den første pause hos Würth. Vores straf bliver 6 sek.
Vi får rutebog 2 udleveret. Vi lægger ud med 43 km på kort. Her er hele 3 små sekund etaper indlagt på turen. De er 3300m, 3000m og 4210 m. Hastighed 47, 49, 48 km/t. Turen bringer os vest ud af byen, over Lundeskov til TK. (tidskontrol) ved Vejen. Vi føler, at det går godt, og vi har fået en dejlig rytme i bilen. Der er en rigtig god finte ved Hørup. Men her møder os desværre en ”Kontra ordre” da vejen er spærret. Det er lidt træls. Inde i den lille grønne Golf, er det Karin det holder i rattet. Hun er jo helt ny i sporten. Hun ser godt nok skiltet, fortæller N.P. at der står et ”M”, men siger ikke noget om at der er en ”seddel” neden under. Hun (og op til flere andre også i Expert kl.) kender ikke skilter for ”kontra ordre”. Resultat, ekstra tidsforbrug da vejen jo er spærret. Så lærte de noget igen. Det skulle nok have været lavet med en bemandet kontrol i stedet. Der er 3 HTK’er (Hemmelig Tids Kontrol) på turen. Vi samler 3 sekunder.
Så skal vi ud på 65 km med en sekund etape på 19 km med 49 km/t. Vi drager mod nord, over Gesten, Læborg, Bække, Vorbasse, Hejnsvig og til pause hos Shell i Billund. På turen er der en del opgaver inde i byerne. Her er det lidt vanskelig at lokalisere de veje vi har på kortet, i forhold til alle de veje der er i byerne. Men det lykkes os at vælge de rigtige. På tiden, indkassere vi 1 sekund.
Hos Shell er det masser af kage og kaffe. Ejeren er Bent Fasterholdt. Af nogle nok kendt fra rally. Han har også et par gamle biler stående. En Opel fra 1910 og en Ford fra 1932. Begge biler er total renoveret og i køreklar stand. Rigtig flotte sager. Der er pænt opmærksomhed om vores køretøjer ude på p-pladsen. Der bliver spurgt til mangt og meget.
Nu venter 44 km, med en sekund etape på 26 km med 50 km/t. Turen bringer os over Grindsted, Sdr. Omme, Stakroge til TK ved Sdr. Felding. Bortset fra den lange sekund etaper er turen ”bare lige ud af landevejen”. Vi samler 2 sekunder denne gang.
Sidste etape er på 58 km og nu er sekund etapen på hele 29 km. hastighed 48 km/t. Turen fortsætter over Troldhede, Nr. Vium, Fjelstervang, Tanderupkær, Studsgård til mål hos MCH. (Messe Center Herning). Ved Nr. Vium er der igen en fin lille detalje, som vi får med. Ellers er der ikke den store udfordring på etapen bortset fra sekund etapen. Vi er ved at være godt brugte, og på de lange stræk med 48 km/t, kniber det åbenbart med at holde koncentrationen i top. Resultat bliver, at vi må indkassere hele 7 sekunder. Føj det er dårligt.
Ved mål bliver vi modtaget af Anni Andersen (DASU) og MCH med champagne. Kl. er nu blevet 16.03 og vi har gjort hvad vi kunne, mener vi. Så må vi se, hvor langt det rækker. Ved alle pauser har vi alle brugt at sammenligne vores kontrol strimmel, for at se om vi har kørt samme rute. Det gør vi selvfølgelig også nu. Det ser godt ud, bliver vi enige om (os der er kommet i mål på nuværende tidspunkt). Lars Palle og jeg står og snakker, da brødrene Brøndum kommer i mål. De har et skilt mere, end alle os andre. Vi hører til, hvor de har fundet det. Vi får en lang historie om Fjelstervang by. Det er der ingen der forstår. I byen stod der rigtig mange parkerede biler i begge sider af vejen. Både Lars og jeg har været ekstra meget opmærksomme på denne strækning, netop for ikke at overse et skilt. Nu kommer Jørgen Skjøt i mål. Han har også det famøse ”X”. Der kommer efterfølgende ikke flere hold som har X med. Vi snakker om, at det er temmelig træls, at motorløwet skal afgøres på et så ”fejl placeret” skilt. Lars vil gå op til løbslederen og forklare ham ”at det ikke er i orden”. Nå vi andre snakker videre og på et tidspunkt fortæller de to ”slyngler” Brøndum, at der ikke er noget X, men noget de har fundet på og ”kun” skrevet på deres kopi af kontrol strimlen. I mellem tiden har Lars Palle forsøgt at forklare Jens Schelde, om det famøse X han har sat ude i Fjelstervang. Han er et stort spørgsmålstegn. Han har ingen skilt sat der. Jamen der er altså et, og der er to hold der har fundet det, kan Lars oplyse. Her kommer vi andre så til og kan fortælle at de RAS (Randers Auto Sport) folk har snøret os alle sammen godt og grundigt. Nu får latteren frit løb. Og de tre ”X slyngler” har noget til gode.
Nu venter vi alle spændte på resultaterne.
I Touring bliver Karin & Niels Peder nr. 8. Ikke dårligt, da de jo lige er startet. Havde de set kontra ordren var det blevet til en 4 plads. Vi ender på en 2 plads. Det er vi meget glade for. Så er det tid til festmiddagen. Maden er helt i top. Det er humøret i salen også. Folk hygger sig rigtig. Så bliver det tid til at fordele præmier. Løbsleder Jens, starter med at bede dem der har et ”X” i Fjelstervang række hånden op. De tre ”slyngler” markerer. Jens siger ”de tre giver en omgang i baren”. Han takker også Karin & Inge for hjælpen i morges. Nu er endnu en rigtig hyggelig dag sammen med dejlige mennesker ved at være til ende, og folk begynder på hjemturen.
Nu er der kun et løb tilbage i år, nemlig ”Midnight Run”. Men her kan jeg ikke lokke Inge med, da hun ikke er specielt vild med at køre i mørke. Så jeg har igen været ude på låne markedet, og lånt min fætter Lars fra KAC. Så skal drengene ud og more sig i mørket.
Med sportslig hilsen fra Team Old Time.
Inge & Troels.
Slutstillingen i FDM – DASU Classic 2010 i Expert klassen.
1. Erik B. Sørensen / Kim B. Sørensen SMKG 194
2. Poul Brøndum / Egon Brøndum RAS 191
3. Henning Hjorth / Lars Palle DHMC 187
4. Troels Nielsen / Inge Nielsen IMK 186