Verden på vågeblus.
Der er et gammelt ordsprog der siger.: ”Nød lære nøgen kvinde at spinde”. Og ja det må jeg sige er rigtigt. Vores sport er jo som alle ved, også ramt af nedlukning. Og der har på ”Fjæsen” været forskellige sjove O-opgaver. Folk bliver netop kreative i denne situation. Rigtig fint.
Også i det store ”udland” er de jo ramt, og alt er aflyst. Ja vores kalender er nu kommet i det store ”arkiv” (skraldespanden). Men også her, er der lyspunkter. Nu afvikles der et stort internationalt O-løb. Og vi er hele 3 her fra Danmark, der er kommet med. Og alle 3 er fra IMK. Det er Jan Søndergaard, Niels Peder & undertegnede. Det bliver spændende. Så nu skal vi ud at køre. Løbet starter tirsdag den 2. april. Kl. 20:00.
1. Int. Virtuelle Frühlingsfahrt 2020.
Og nu er vi tre så klar til dette års store løb. "FRÜLINGSFAHRT". Et tysk O-Løb Virtuelt. Det går over 6 etaper, de næste 6 uger. Der er deltagelse fra Tyskland naturligvis, da det er her det foregår. Men også fra Schweiz, Frankrig, Belgien, Holland, og så vi er 3 danskere. Der er ikke mindre end 147 startende. Flot. Og pladserne var revet væk. Så det er meget heldigt at vi er kommet med. Start numrene er nu fordelt, og jeg har brugt tiden på at få sat startnumre på min bil. Da løbet jo er ”Virtuelt”, ja så har jeg også valg bil ud fra disse tanker. Jeg er den lykkelige ejer at en ”Trabbi” en ”Trabant 601 Universal” (stationcar) årgang 1989. 2 cylindre karburator motor, luftkølet 2-Takt. - 12 Volt. Elektronisk tænding. 26 HK. Den er næsten som ny. Jow – Jow. Så nu er jeg klar.
Løbet foregår som følger. Vi har fået et ”regelsæt del-1” på 9 sider, der forklarer tingene. På tysk naturligvis. Og så forløber det sådan. Torsdage præcis kl. 20:00 frigives denne uges etape. Vi har så frem til tirsdage kl. 23:59 til at få løst opgaverne og indsendt kontrolkortet. Opgaverne er meget tekniske og svære, som forventet. Tysk O-Løb er meget forskelligt fra det danske. Opgaverne er meget ”rebusagtige” og Tekniske. Ting før og efter din placering, har indflydelse på dine handlinger. Og senest fredage kl. 20:00 kommer så løsningen og resultatet fra etapen.
Etape 1.
Ja så fik jeg startet den gamle ”Trabbi” op. Den kører fint. Denne etape består af 8 opgaver / kort. Efter tre gennemkørsler bestemmer jeg mig for at sende kontrolkortet ind. Så venter jeg bare på resultatet. MEN, men, har opdaget den første fejl desværre. Men har afleveret. Men den står helt sikker ikke alene. 1 Etape af den "Virtuelle Frühlingsfahrt 2020" er nu gennemført. Min lille "Trabbi" klarede turen fint. Ikke hurtigt, men stabilt. Nu får den lige et lille service tjek, inden vi starter ud på etape 2 torsdag aften. Vi glæder os. Rent Fysisk er etape et kørt i området nordvest for byen Düren, som ligger ved A-4 mellem Aachen & Köln.
Løbet er lavet af disse 3 klubber. - Euregio Classic Cup e.V. - Automobilclub Eschweiler e.V. im ADAC. - MSC Huchem-Stammeln e.V. 1976 im NAVC. Og hjemmesiden er - https://www.ori-sport.de/OriChallenge/vff2020.htm
Etape 2.
Rigtig god Påske alle sammen. Vi er nu i gang med anden etape af løber - "Virtuelle Frühlingsfahrt 2020". Første etape er jo kørt, og resultatet for os 3 fra IMK blev følgende. 131-Troels. nr. 54 med 80 stp. 130-Jan nr. 67 med 90 stp. og 133-Niels Peder nr. 111 med 150 stp. Men der er lang vej endnu, så meget kan ske og ændre sig, inden vi når i mål efter etape 6.
Men først bliver det spændende, hvordan vi klarer os igennem etape 2. Den er på 6 opgaver, der er sammenhængende, og en 7 der er for sig selv. Områder (fysisk) er denne gang for opgave 1-6, lidt mere østlig, i nabo landsbyen Merken. Nye opgaver og et nyt tillæg til regelsættet. Del-2, også på 9 sider nye regler. Uf, det er teknisk. Men spændende og det er også sjovt at blive udfordret på nye måder.
Et eksempel er opgave 4.:
Opgave 7 ”Grenzannäherung”, er i områder syd for Düren i ”Belgischer-Nationalpark”. En samlet opgave hvor det gælder om at følge en tegnet streg i kortet så tæt som muligt. Nemt ikke! Næe glem det. Der er mange muligheder for at lave fejl. Jan & Niels Peder er hurtige og får afleveret lørdag aften, hvorimod jeg først når ”mål” mandag formiddag. Så nu venter vi spændt igen.
Både Jan og Niels Peder har forbedret sig mærkbart. Jan bliver nr. 44, (40 stp.) flot, men kunne med et minimum af omtanke være endt på en 20 plads. (2 skilte noteret fejl) og Niels Peder bliver nr. 86. (90 stp.) Og hvis der lige var brugt lidt mere tid på opgave 7. ja så kunne dette være byttet ud med en plads som nr. 60. Jow. Altså har de to herre kørt en flot 2 Etape. Til forskel fra mig der har taget alt for let på detaljerne i reglerne og med det resultat, at jeg dumper ned på plads 85 (80 stp.) på denne etape. Uf Troels.
Der foreligger desværre ikke et delresultat for de to etaper. Men meget kan jo ske i nu. Der resterer jo 4 etaper. Så vi krydser fingre for IMK.
Løsning opgave 4.:
Etape 3.
Ja vi er kørt igen, og er i fuld gang med 3. etape. Den er på 8 opgaver, hvoraf opgave 1 til 7 hænger sammen, og de køres i området ca. 20 km. nord for Düren. Opgave 8 er igen for sig selv og køres nede i ”Nationalpark Eifel”. Men mere herom senere. Men du skal ikke være i tvivl. Det her er svært, og vi har nok at se til. Men sjovt DET ER DET.
Med sportslig hilsen IMK i udlandet og Team Old Time. - Troels.
Etape 3 opgave 6.:
Løsning følger, da vi jo ikke er nået i mål på denne etape endnu, i skrivende stund.