Egentlig skulle Karin - undertegnede og Golfen, have været igang allerede til Winter Classic den 15. Marts. Og vejret var da også fint, uden salt på vejene, efter den milde vinter. Men bilen var mærklig nok ikke blevet klargjort, her til den første dag, hvor forsikringen gjalt, Altså måtte Puntoén afsted - OG derfor var træningsløbet Mini Monte Himmerland, en kærkommen lejlighed til at få luftet den grønne Golf i år. Planen var jo så at Jeg skulle køre :-) med Ditte som observatør, men det satte et cykeluheld og et brækket håndled en stopper for. Heldigvis var Karin villig til at træde til som chauffør. Jeg havde så aftalt med Løbsledelsen, at jeg skulle stå til rådighed, hvis der var nogle småting jeg kunne hjælpe til med.
Starten var henlagt til Aars Touring Club i Års. Et godt sted med god plads, ude og inde.
Og motorcykelklubben havde velvilligt startet grillen op med pølser, både til os og til deres egne medlemmer´s Lørdagstræf. Det der manglede var deltagere. Især nye interesserede deltagere i klassisk historisk pålidelighedsløb, glimrede ved deres fravær. Kun et enkelt hold, var mødt op i deres fine gamle Vauxhall.
Erik Toft og Co. havde ellers gjort en del for at skaffe deltagere, både nye og "garvede" Syv licens-biler var mødt frem, til et glimrende løb, med tydelige kortudsnit og 4 sekundetaper, med 9 godt placerede HTKér og passende hastigheder på både rute og Sekundetaper. Dertil var der indlagt et par finter. Den ene bestod i at man nemt kunne overse en lille tynd sort vej på kortet - den anden var en terræn-finte i expert-klasse nivau. Den missede Karin og Ditte. En forholdsvis kort rute på ca. 65 km, men godt skruet sammen, og ingen nåede i mål uden strafpoint. Finn Kristensen og Jan Østergård i Ford Cortina, fik en fortjent sejr med 9 strafp. Derefter var der 2 mandskaber med 10 strafp. Brødrene Brøndum i Toyota Starlet fik 2. pladsen foran Torben Østergård og Poul Erik Hansen i Manta GT/E på reglen om ældste bil - så jo, det var et tæt løb. Selvom det ikke er kutyme, at der er præmiering i træningsløb, havde løbsledelsen alligevel fremskaffet præmier til de 2 første hold i form af nogle Gulf deodoranter i retro design - Flot :-)
For at vende tilbage til løbet, så havde jeg fornøjelsen at sidde med stopuret på HTK2 og kunne dermed "klikke" Troels og Inge ind på skarp tid, som de eneste ved denne HTK - senere gik det dog meget værre ( jeg kunne jo ikke være alle steder ;-) ) Det var noget med nye hjul, monteret lørdag formiddag og da triptælleren var ikkke justeret, samtidlig med at køretidstabellen var calibreret efter de "gamle" hjul - ja, så blev tiderne værre og værre, som løbet skred frem.
Karin havde også et par sekundetapestarter, hvor det glippede med at får køretidstabellen nulstillet/startet rigtigt, og det straffes naturligvis. Så kan de lære det, kan de - OG det er jo netop derfor det er godt at komme ud at køre træningsløb, så man lige kan få rutinerne sat lidt på plads, inden de rigtige løb starter her lige om lidt.
Det ene nye hold, måtte desværre opgive allerede i starten af løbet. Årasagen lå formodentlig i at selve startstedet på kortet, var uklart ( den manglede en vejstump på kortet ) så de kom aldrig rigtig igang med ruten, tænker jeg. Konklusionen må være : det kan ikke blive for nemt for begyndere, de skal have en meget nem rute og sikkert også "holdes i hånden" den første kilometer. Det gælder også ved de "rigtige" løb, hvis der er lavet en begyndertur - det skal efter min mening være ren turist - sightseeing tur, hvis vi vil have fat i andre en os "gamle" orienteringskørere. Og den diskution skal vi nok høre mere til hen over året.
Et godt løb er slut - det er artiklen her også. Hvis du vil se billeder, så kik under Billeder her på sitet
Der er også lagt et lille video-sammendrag fra sekundetape 4 på You-Tupe - den kan du se Her: http://youtu.be/omBoszWr-ms
Med Venlig Hilsen
TeamOldTime / Niels Peder
PS - Eventuelle komma og stavefejl skyldes udelukkende venstrehåndsarbejde, og kan ikke tages som utryk for forfatterens manglende skolegang, eller almen intelligensnivau ;-)