Team Old Time

Nyheder - 2014
Nytårs-løbet 2014
28-12-2014

Julehilsen
24-12-2014

Midnight - Run. 14.
15-11-2014

FDM Dasu Classic 6 – Finaleløbet
25-10-2014

Sensommer tur til to Tyske Oldtimer løb
27-09-2014

Automania Classic Regularity Rally
31-08-2014

Kanon Weekend. . . .
26-07-2014

Mäcki 2014
13-07-2014

9. ADAC Drostei Classic
12-07-2014

Classic Car Challenge 2014
05-07-2014

Uggerhøj Løbet
21-06-2014

ADAC Opel Classic.
29-05-2014

19. ADAC Wiking Historic
25-05-2014

Ole Nielsen
24-05-2014

Mini Monte Himmerland.
03-05-2014

Vinter Classic 2014
15-03-2014

Winter Trial Warm Up
01-02-2014
  
ADAC Opel Classic. 29-05-2014

Den ene ½ af Team Old Time fortsat på Tur.


Løbet i Schleswig (25-5-14) er slut ved 19 tiden, og Inge & jeg venter snuden mod syd. Ved Soltau, som ligger ca. 70 km. syd for Hamburg, snupper vi en overnatning.
Mandag d. 26. maj fortsætter vi sydpå til byen Eisenach i delstaten Thüringen. Her vil vi frem til torsdag morgen slappe lidt af og lege turister.

Ikke meget om det, men der er dog en lille historie i lige skal have med. Vi besøgte bl.a. det lille ”Wartburg museum”. Der fandt vi dette specielle vogntog. – En Wartburg 1.3 Rallye–Transporter. Bygget i 1983 på basis af en Wartburg 353 W og ombygget i 1989 med en VW Golf motor, i forbindelse med ændringer og forstærkning af bilen. . Produceret antal – 3 stk. Data . . 4 cyl. – 1.272 ccm. – 43 kW / 58,5 PS – tophastighed 110 km/t – vægt 1.149 kg. På ladet står en Wartburg 1.3 Rallye Gruppe N. Bygget i 1990 og Produceret i 5 stk. Data . . 4 cyl. – 1.272 ccm. – 45,6 kW / 62 PS – tophastighed 135 km/t – vægt 910 kg. Bilens sidste start, var i det "33 Rallye Wartburg" i 1990. Et sjovt vogntog fra en svunden tid.


Vi når frem til torsdag d. 29. maj. Vi sætter kursen mod byen Zeulenroda. Det er stadig i delstaten Thüringen og ca. 35 km. fra den Tjekkiske grænse. Vi skal deltage i det "20. ADAC Opel Classic Hessen-Thüringen". 

I dag er der papir- og teknisk kontrol, og en by rundvisning inkl. modtagelse på Rådhuset. Der er tilmeldt 98 hold – ikke mange efter Tyske forhold. Der køres i 7 klasser efter årgang, startende med biler før 1904. Der er dog ingen tilmeldte i denne klasse. Vi skal dog helt op i kl. C (biler fra 1919 til 1930) før der er deltagere. Vi er tilmeldt i den håre klasse her i Tyskland. Klassen – ”Sportwertung”. Alle biler uanset alder. I denne klasse er der også orienterings opgaver. Herefter hygger vi os med vores tyske venner.


Fredag morgen kl. 9.00 går det så løs. Dagen etaper er på 238 km. i Touring klasserne og på 346 km. i Sportsklassen. Vi har start nummer 30 (første start i sport) og kl. 9.26 forlader vi markedspladsen i Zeulenroda. Turen går mod syd vest mod middagspausen i byen Kronach i delstaten Bayern. På vejen hertil skal vi køre 9 sekund etaper og en orienterings etape. Desværre overser vi et skilt på O-etapen og laver en ”Tysk regel fejl” der også koster et skilt. En stor trøst er, at heller ingen af de tyske hold kører den rigtig. Det er en flot og noget anderledes natur end vi er vant til hjemmefra. Nå, men vi når frem til middagspausen kl. 14.20. Vi har nu kørt de 193 km af dagens rute. Nu er der så 2 dejlig ”Bayerske” egnsretter at tage fat på. Herligt og spændende.


Efter at også bilen har fået noget ”til føden”, fortsættes ud på de sidste 153 km. af dagen tur. Vi kører stadig i de store midttyske ”bakker” (op til 850 m.o.h.) og vores rute bringer os op langs den Tjekkiske grænse og tilbage til markedspladsen i Zeulenrode. Vi har turens sidste O-etape. Og igen smider vi et skilt på en ”Tysk regel fejl”. Og igen gør alle tyskere det samme. Øv vor træls at vi ikke fik den. Der er 6 sekund etaper på turen. Vi når tilbage til markedspladsen kl. 19.00.


Nu skal der tankes og så ud til Rallycentrum på See-Bio-Hotel. Her skal der her kl. 19.30 være en stor ”Rallye Fest”. Vi bliver modtaget af folk i tøj fra nittenhundrede og tyverne. Flot og festligt. Efter et par velkomst taler bliver den meget store Buffet åbnet. Her er alt hvad hjertet begærer og lidt mere til. Der kommer 4 unge (midt i trediverne) og synger for os. Uden instrumenter. Hold fast de er gode. Så kommer der delresultater. Jes – vi ligger på en 2 pl. Kun 1.5 sekund efter den førende, som er den 4 dobbelte tyske mester. Og med 2 sekunders forspring, ned til 3 pladsen. Der bliver noget at slås for i morgen. Vi får i løbet af aftenen mange formaninger om at tage os meget sammen og slå deres mester. Sjovt ikk. Men laver han ingen fejl, kan vi ikke nå ham, mener vi. Efter maden kommer de 4 igen, stadig uden instrumenter. Og nu får den hele armen. Med sange fra 50-60-70-80’erne. Der kommer liv i gæsterne og festen. Virkelig en stor oplevelse at se hvordan de 4, kun ved hjælp af deres stemmer, kan få hele salen til at ”Rocke”. Fedt og fed fest. Nå, men vi skal jo også være friske til kampen i morgen, så vi takker af ved 23.30 tiden.


Lørdag d. 31. maj og kl. er 8.56 og vi triller ud på dagens 190 km. med 6 sekundetaper. Turen går nordpå og laver så en bue mod øst, inden det går sydpå igen og ind i delstaten Sachsen og til mål i byen Greiz, i Thüringen. Et sjovt sted på ruten er i byen Hermsdorf. Hvor vi ved Rådhuset skal køre ikke mindre en 2 sekund etaper. Her er rigtig mange mennesker til at kikke på og en af løbets ialt 5 speakere, har nok at snakke om her. Første opgave er på 50 m med slalom og strafgivende kegler. Køretid 9 sekunder præcis. Husk på der straffes i 1/100 sekund hernede. Her er vi ikke skarpe nok. Vi kommer 0,56 forsendt. Vi triller hen til næste opgave 100 m væk. Her skal vi køre en helt lige strækning på 57 m på 8 sekunder. Bilen må efter start på intet tidspunkt stå stille. Det må den for øvrigt ikke, på nogle opgaver hernede, uanset længde. Her er vi med igen. 0,09 sekund, dagens anden bedste tid. Sådan !


Kl.15 når vi frem til Slotshaven for foden af ”Unteres Schloss" i Greiz. Her bliver vi alle parkeret. Nu er det igen blevet ”madtid”. Her er der, inde i teltet, en fin anretning. Der er suppe, Thüringer Wurst og diverse slags sandwitch og drikkevarer. Så er der dømt hygge, indtil resultaterne kommer på bordet. Ja – Ja, og nu er det sandhedens time. Vi nåede ham ikke, men vi holdt vores 2 plads. Fedt. Det er ikke mindst Inges skyld. Hun har arbejdet rigtig godt med kortet og men et minimum af min hjælp. Med det resultat, at vi som det eneste hold, når tilbage på de 2 O-etaper, uden tids straf.  Godt gået moster. Og en 2 pl. i Opel Classic ”Sportswertung” ja det er vi rigtig glade for, da vores modstandere, alle er rigtig gode tyske hold. Fedt.


Resultat i Sportwertung.
1. Klaus & Karin Steffens.    Jensen Intercepter / 1974.          6,09 stp.  
2. Troels & Inge Nielsen.     Opel Kadett C. GT/E / 1977.         9,72 stp.
3. Reinhard W. & Uta L.       Mercedes-Benz 280 SL / 1969.     9,89 stp.
4. Ralf & Niels Berghöfer.    BMW 3200 S / 1961.                   15,21 stp.


Nu skal vi så bare lige klare de 850 km hjem. Vi starter straks efter præmieoverrækkelsen nordpå og med en overnatning ved Magdeburg, når vi søndag kl. 15.10 igen Skibbild. Vores gamle Opel har tilbagelagt 2899 km. siden sidste lørdag morgen. Og givet os nogle rigtig gode oplevelser, sammen med en masse dejlige mennesker. Det kan vi godt leve højt på et par dage.


Med Sportslig Hilsen Team Old Time. – Inge & Troels.