FDM Dasu Classic – Finaleløbet 2014
Med maskinkontrol og morgenmad i de flotte lokaler hos LMO Rådgivning og Revision i Søften v. Århus, var rammerne fra starten opgraderet til ”businessclass” i årets sidste FDM-Dasu Classic. Og med hele 140 km sekundetape ud af den totale længde på 240 km, var der lagt op til et pålidelighedsløb i bogstavlig forstand. Et flot og veltilrettelagt løb.
Ruten gik i store træk fra Søften mod vest, til Herning, hvor der var mål i Messecenter Herning. Undervejs var der, som lovet, kun lidt grusvej, som dog ikke var af bedste kvalitet. Af stednavne undervejs, kan i flæng nævnes : Gjern, Voel, Resenbro, Linå, Svejbæk,Ry, Gammel Rye, Salten, Christianshede St. , Isenvad, Nørre Kollund, Lind og Herning MCH.
På de før nævnte 140km sekundetaper, fordelt på 18 stk. var der ikke mindre end 50 Hemmelige tidskontroller. Til gengæld var Orienteringsetaperne rimelige reelle. Der var dog i sidste del af løbet, gået lige vel meget O-Løb i rutebogen. Især Touring-Observatørene, havde svært ved at gennemskue, de finter, hvor hele vejforløb, var ændret, og andre veje/signaturer helt fjernet fra kortet. Ditte havde også problemer her. O-løb i den sværhedsgrad, og med 45km/t, bør ikke forekomme i Touring !!
Sjove opgaver undervejs, var Sekundetaperne på Jyllandsringen, og på arealet bag messehallerne. Jyllandsringen, var lidt ”rodet” med en masse opstillede kegler, og det lykkedes os at køre forbi indgangen til pitten, da vi skulle ud til OTK3 og middagspause. Da jeg ikke mente at der var tid til endnu en hel rundtur, vred jeg bilen rundt, og kørte modsat ind i pitten ! – I et baneløb, havde det nok givet karantæne fra banesport, i temmelig lang tid, tænker jeg. Nåede også lige at få øjenkontakt med en fotograf – ”Klovn” - tror jeg han tænkte.
Til lejligheden, havde jeg fået den røde Golf 2 Gti, gjort klar med ny triptæller ( Brantz ) med en forholdsvis ny og meget lille, sensortype, der kunne monteres bag på speedometeret. Og det var naturligvis spændende, at komme ud og afprøve det hele i et rigtigt løb. Sekundetaperne sad ”lige i skabet” ( ja, altså lige bortset fra en håndfuld, hvor vi kørte lidt forkert, eller ikke havde styr på tiden af andre årsager ) Ikke mindre end 23 HTKér havde vi på rent 0:00 ( faktisk havde vi flest ”rene” tider af samtlige deltagere ) Altså calibrering og præcision er godkendt --- Kører og Observatør var nu heller ikke så ringe endda.
Troels og Inge fik ikke rigtig ”rytme” i bilen denne gang. Det var sikkert, fordi Troels var starter på noget nyt medicin, som var stærkt vandrivende. Altså måtte den stakkels mand, træde af på naturens vegne, i tide og utide. Ikke ligefrem noget der fremmer koncentrationen. Et par selvstarter, glippede også på den konto. Inge var derimod ”skarp” og fik alle skilte med hjem.
Sekundetape ”Messearealet” var på nær et pløret, vandfyldt vejstykke yders på arealet, en sjov og veldefineret rute. Der var 6 HTkér på turen, og en af dem målte tiden på en parallelvej, og ikke på den vej han holdt ved. Det gav en masse strafpoint. Faktisk var der kun 5 hold, der magtede at holde sig under 10 straf.sekunder på de 6 målinger. Lars Palle/Stig kunne nøjes med 7 Strafp. Vi ( og 3 andre ) ”scorede” 9 Strafp. på sekundetape 18.
Resultat beregningen gik også over al forventning. Inden vi satte os til bords, for at nyde MCH´s fantastiske Buffet, havde alle fået deres resultat på papir – Sådan !
Resultater:
Troels / Inge nr. 9 i Expert og nr. 7 i den samlede stilling i Turneringen
Niels Peder / Ditte nr. 2 i Åben Klasse – Ej placeret i Turneringen.
Hele resultatlisten m.v. kan ses her : http://www.mkc-sport.dk/25.10.14.htm
Venlig Hilsen Niels Peder