Team Old Time • Nyheder • Videoer • Billeder • Nostalgi • Kontakt • Teamet • Links • Forside

Europa Tour 201802-05-2018

En Forårs Tur i Europa 2018.

2. del.

Vi er nået frem til onsdag d. 2 maj. Det er i dag vi skal møde frem for at deltage i dette års ”Europa Tour 2018”. Vi kører de ca. 50 km op til ”Nürburgring”. Fremme kl. 10.30. Tjek ind og værelse med balkon ud til starten på banen. Fedt. Vi træffer på Jens & Holger og også Barbara & Helge. Begge hold vil deltage i ”Vandre klassen”. Der er 6 deltagere i denne klasse. Vi ville alle meget gerne have kørt en tur på ”Der Nordschleife”, men den er lukket i dag og i morgen. Der er ”Privat Race”, med små 250 deltagere i rigtig fine Race - & gadebiler. Vi ser også en med DK nummerplader. Jens fortæller.:  ”at han ca. 1983 / 84 vandt sin klasse og blev nr. 8 generelt i hans BMW M1 Racer her på banen. Fed oplevelse”.  Og det kommer man ikke sovende til. Så rigtig flot kørt af Jens & Team.  Vi kører en tur op til nordenden af ”Nordsløjfen”. Her i denne landsby, hvor banen går midt igennem, er der mange firmaer, der udlejer diverse biler, lige fra en lille Suzuki til div. meget dyre Racebiler. Vi får bilen tanket og vasket. Vi kommer i snak med en ”udlejer”, og han fortæller, at en dags ”skades forsikring” uden problemer kan koste 4.000 € eller mere, alt efter bilvalg. Udlejningspriser får vi desværre ikke lokket ud af ham.

Nå, men vi kan jo ikke gå rundt og kikke ”motorløw” hele dagen. Vi får kørt tripkontrol, og vi er meget omhyggelige her. Vi får klaret det forskellige og er nu klar. Vi Stiller også op i Hold konkurrencen. Da vi ”kun” er to hold fra ”Dansk Tysk Historic Team”, og vi minimum skal være tre, ja så må vi låne et hold. Der er Jürgen Reitmüller & Carsten Lensch, der kører i en Volvo 544 fra 1962. Vi bliver alle ”tællende”, så vi må håbe vi kan lave gode resultater. Der er 4 ”Hold” tilmeld. I sports klassen er der 23 deltagere og da begrænsninger igen i år er 30, ja så er der plads til lidt flere. Dog skal det siges, at der er to afbud, på grund af sygdom, desværre. jeg er henne og se et museum her. 

Kl. 19 er der fælles spisning & førermøde og vi får udleveret diverse, inkl. Rutebogen. Hele ruten er på kort. Som noget nyt i år, bliver straffen for at mangle rutekontroller (3 stp), hver dag doblet op. Det vil sige, at på anden dagen koster de 6 og tredjedagen 12 stp. For tidligt på sekund etaperne koster 9 og for sent 5 stp per sekund. Når man ikke frem til starten på sekund etapen, har man max 3 minutters respit, til at starte på ½ minut. Derefter koster det 180 stp pr. tidsmåling inkl. starten. Uf det er dyrt. Kl. 21 går vi op for at begynde at arbejde med morgendagens rute. Sidste år var kortene ekstrem dårlige. I år har løbsledelsen lovet, at de skal være bedre. Det er de også. De er kun ”dårlige”. Vi har forberedt os på en anden måde i år. Sidste år brugte vi kortbøger til at finde / kontrollere ruten med. Det var ikke helt optimalt. I år har vi taget en lille ”bærbar” med og nu gennemgår vi samtlige morgendagens 425 km fra ende til anden og laver noter hele vejen. Ved 23 tiden er det til køjs.

Første løbsdag.

 

425 km. I dag. Vi  har start nr. 6 med start kl. 8.26. Barbara og Hans-Ulrich (BHU) har start nr. 1. De vandt generelt sidste år. Jürgen & Carsten (JC) har nr. 2. Dagens kort er i målestoksforholdet fra 1:150.000 til 1:225.000. Lig med skodkort. Der lægges ”blødt ud, og første side er rimelig let. Vi kører syd på gennem ”Eifel Gebirge”, og videre ned til Mosel, lidt nord for Trier. Her kommer den første ”finurlighed” (læs fuskfælde) som vi ”fanger”. Lidt nord for Losheim, møder vi Barbara & Hans-Ulrich. De har været på skovtur. De kobler sig på os, og vi kører parløb resten af løbets dage. Vores ”aftenarbejde” viser sin fulde værdi. Der holder hold, rundt omkring og studere kort. Vi ”suser” bare igennem, efter vores noter. Videre på tværs af ”Saarland” og ind til middagspausen, (efter 242 km) på den Franske side af grænsen, syd for Saarbrücken. Vi sammenligner og udveksler lige rute kontroller.  Der er afsat 70 min til pausen, men klog af skade fra sidste år, ja så har vi gang i hjulene igen, efter blot små 20 min. En hurtig tankning bliver det også til. Vi fortsætter på langs ned gennem Alsace, og vores noter er ”guld værd”. Vi når frem til etapemål i Gérardmer til tiden, kl. 17.48. Nej hvor er vi brugte. Kl. 19.30 er der aftensmad, og det viser sig at vi vinder dagens etape med 6.6 stp og lidt luft på 5.7 stp. til nr. 2 og 38.8 til nr. 3. BUH nr. 4 og JC nr. 6 Kl. 20.45 er vi tilbage for at arbejde med ruten til i morgen. Den er rigtig træls. Der er meget ”svær” læselig motorvej, ved de store byer i Schweiz. Så vi er igen meget omhyggelige med vores noter. Dertil kommer at Gotthard Passet stadig er lukket af sne, så vi må gennem tunnellen i stedet. Så mere motorvej. Og en ulykke kommer jo sjældent alene. Fra byen Lucarno skulle vi efter planen op i bjergene mod vest. Her er der desværre sket et alvorligt jordskred i går. Det kostede et ægtepar livet, og et stort stykke er ufarbart. Altså bliver løbet neutraliseret fra Lucarno.

Anden løbsdag.

 

547 km. men reduceret med knapt 100 km. på grund af de før nævnte ting. Dagens kort er i målestoksforholdet fra 1:175.000 til 1:300.000. Stadig skodkort. Vi starter kl. 8.06. Turen går sydpå, men op i højden, og ved 1.100 m.o.h. møder vi de sidste store rester af sneen her i Alsace. Dog kun i vejsiden og på bjerget. Der lægges rigtig hårdt ud, og igen viser vores ”natarbejde” sin værdi. BHU er med fra start til mål. Så er vi også 4, til at få øje på de små gemte rutekontroller. Efter de første 60 km. på de små gedestier, kommer vi ned på jorden igen. Vi kommer ind til Mulhouse. Herfra er det så næsten motorvej helt ned til ”Vierwaldstättersee” i Schweiz. Men først lige en ”finurlighed” i det store motorvejs kryds (A-36 / A-35) lige øst for Mulhouse. Ruten har en flot tydelig pil lidt nede af A-35. Men den foregående pil på A-36 har lige pilespidsen en ½ mm forbi afkørslen til A-35, så det går ikke at dreje fra. Det gør dog ca. 95 % af deltagerne og desværre helt ustraffet, da åbnerbilen ikke mente det var ulejligheden værd at køre den omvej på godt 20 km for ar udsætte en rutekontrol. (det samme sker senere på dagen, hvor vi er de eneste der finder den ”finurlighed”. DET ER BARE IKKE I ORDEN. Det er svært at vinde et motorløw, når ”vinderskiltene” ikke bliver sat ud. Når der så samtidig er rig mulighed for at overse et skilt, ja så er det ekstra træls.

Nå men vi når frem til og rundt om den store ”Vierwaldstättersee” og også til den noget mindre ”Ulmersee. Her er der planlagt en times pause. Vi tanker og holder lige 10 minutter, hvor vi klarer en sandwich og en vand, så smutter vi igen. Nu er det så igen motorvej, helt til 10 km før Lucarno. Der er lidt kø ved Gotthard tunnel. Den er godt nok lang. Før Lucarno er dagens sidste ”finurlighed”. Der er to veje ind til pilen. Dem måler vi til at være lige lange. Vi vælger den, der er sværest at opdage, ud fra tanken om at det nok er det løbslederen spiller på. Det var det så ikke. Lig med 6 stp. Han indrømmer at de er lige lange, men slette en rutekontrol, det er ikke en mulighed. Retfærdigheden sidder i løbslederens lomme.

Herfra er løbet nu neutraliseret. Så vi skal ned langs nordvest siden af ”Lago Maggiore” og frem til etapemål i byen Baveno. Det tager små to timer at kører den strækning på ca. 60 km. Det er en lang ”bytur”, med kø hele vejen. UF. Men rigtig flot tur. Vi når lige nøjagtig etapemål til tiden. 17.31 og vores tid er senest 17.33. Hertil er der så hver dag 15 min gratis respit. Kl. 19.30 mad og resultater. Vi bliver nr. 2 i dag. 6,5 stp efter dagens nr. 1. Det er dem der blev 3 i går, så selv om de vandt i dag, har vi stadig den samlede førstepladsen, og fået lidt mere luft ned til nr. 2. (nu 20.8 stp) og nu kun 21.6 stp til dagens vinder. Vores hold kammerater rykker op i dag. BUH er nu nr. 3 og JC er nr. 4.Det tegner godt for vores holdkonkurrence. Men meget kan ske i morgen. En fejlkørsel på det forkerte tidspunkt og alt er tabt. Igen bruger vi aftenen på at lave noter.

 

Sidste løbsdag.

 

Kun 162 km. i dag. Dagens kort er i målestoksforholdet fra 1:30.000 til 1:75.000. Altså væsentlig bedre en de foregående. På tryk kvaliteten, er der dog go plads til forbedringer. Igen følges vi ad. Vi finder vejen og BHU kikker skilte. Start 8.56. Vi kører langs søen til den sydlige ende og svinger op i bjergene. Nu starter ”motorløwet”. Og igen giver noterne os en fordel. Efter den anden sekundetape, vælger BHU at kører selv. De starter jo 6 minutter før os. Og da de ikke er på det efterfølgende stykke, ja så fortsætter vi jo bare som om intet er hændt. Op til næste sekund etape er der 40 km bjergs kørsel af ”gedestier” og ikke mindre end 4 små landsbyer med orientering. Imellem landsbyerne må vi bruge Kadetten fuld ud. Det er en ren fornøjelse at ”danse” op og ned af bjerget. Bilen kører super.

Vi når frem til sekund etapen. Der er ikke et øje. Kun os. Vi har 10 min til vores starttid. 1 minut før sin starttid, kan vi hører BMW ‘en komme op af bjerget for ”fulde gardiner”. BHU må benytte sig af ”3 min. reglen” og når at få startet. Der er rigtig mange der ikke når her op til tiden. Også JC må bruge de ”3min”. Det hele gentager sig på de næste 42 km. Frem til dagens sidste prøve. Dog følges vi nu ad igen. Tiden er også knap på de sidste 20 km. Nedkørsel til mål i Baveno. Mange smider den sidste rutekontrol nede i byen, i deres iver for at nå frem til tiden. Vi klare begge dele ved hjælp af vores noter.

NU er det så med stor spænding vi afventer resultatet. Nu kan vi tillade os at slappe af og det gør vi med en stor kold øl, på terrassen med udsigt over søen. Vi hygger os sammen med de 4 ”vandre”. Holger & Jens har været ude og køre den ene af de lange ”bjergetaper”, og Jens vil betakke sig for at gøre det med ”fuld skrue”. Kl. 17 udløses spændingen.

Vi vinder klassen og generelt med 71 stp. Nr. to bliver gårsdagens vinder med 89 stp og nr. tre BHU med 119 stp. JC bliver nr. 6 med 133 stp. FEDT. FEDT. Vi vinder også suverænt holdkonkurrencen med over 300 stp ned til nummer 2. Så det bliver en helt igennem dejlig afslutnings fest, her i aften.

Helt turen (se bort fra de sportslige ting) har været helt fantastisk flot og super tilrettelagt. Flotte Hoteller, som vi aldrig selv vil drømme om at indlogere os på. Alle  + 5 stjerner. Meget overvældende oplevelse. At det så dertil lykkedes os, på trods af alt, at vinde dette motorløw, er jo SUPER FEDT. Det er for øvrigt det 15 ”Europa Tour”, og første gang at det vindes af en ”ikke” tysker.

 

Søndag d. 6 maj.

 

Efter fælles morgenkaffe, er løbet officielt slut, og folk begynder at bryde op og køre i alle retninger. Vi vil nu køre til Sirmione ved Gardasøen, for at holde lidt velfortjent ferie, inden vi igen triller mod nord. Vi gør lige holdt en dags tid, i byen Nördlingen, i Bayern. Vi har hørt den skulle være et stop værd. Hermed slutter en lang og spændende tur, med masser af sjove oplevelser i en gammel bil.

                                                           Med sportslig hilsen, Team Old Time ”On Tour”.

                                                                                       Inge & Troels.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ps. Som BONUS, kommer dette års ”Mille Miglia” eller også kendt som ”1.000 Miglia”, lige forbi vores gadedør på deres første etape, onsdag d. 16-5. så det skal vi da se på.