Sidste gang Ditte og jeg deltog i Fyn Rundt var det i O-løbs-klassen. Vores Golf 2 fra 1990 er indregistreret første gang i Berlin på Dittes fødselsdag, og den var i 2015 ikke gammel nok. I mellemtiden har Dasu flyttet grænsen for deltagelse i de tre klasser for de klassiske biler fem år frem.
Men vi var nu kommet alligevel, uanset klassisk bil eller ej. Fyn Rundt borger altid for masser af smalle snoede veje i et orgie af flotte landskabsbilleder, også denne gang, selvom løbet foregik på NordVestfyn, hvor landskabet måske er mere ”østjysk” end ”De Fynske Alper” hvis I forstår. Ikke desto mindre var det lykkedes for løbsledelsen, at konstruere en flot rute, som tilmed kun var ca. 195 km lang. Noget der passede os godt, fordi man så kan nå at slutte løbet så alle var i mål i god tid til aftensmad.
Hvis der skal være lidt kritik af vejene, så var der undervejs et par stykker grusvej af tvivlsom karakter ( meget løs rullegrus ) Men vi kom igennem det uden tidstab og kun sporadisk ”stenkast” mod vognbunden.
Løbet startede hos FTZ i udkanten af Odense. Her var FTZ vært med et meget fint morgenbord. Dejligt når man nu var kørt hjemmefra ved 6 tiden samme morgen, for at hente den u-undværlige observatør og derefter mødes med de ligeså u-undværlige Team kammerater, Troels og Inge. Fra Skibbild gik det, uden ophold, mod tankning, tripkontrol og maskinkontrol, inden vi kunne tage fra i FTZ´s flotte kantine på Hvidkærvej.
Selve rutebeskrivelsen overlader jeg til Teddy Simonsens udmærkede beskrivelse, som er indsat under denne artikel.
Ditte var nok den af os der var mest spændt på løbet. Vi har efter sommerferien kørt alle de JFM O-Løb der har været, uden at kunne følge succesen fra sidste år op. Nu var det store spørgsmål så, om erfaringen fra årets O-løb trods de manglende resultater, alligevel kunne bruges til noget. Og ja, det virkede. Vi kom stort set problemfrit igennem de ”fælder” der var lavet i rutebogen. Ditte fangede finterne på P-Etaperne, inden vi kom dertil i terræn og på Sekundetaperne kørte vi ikke forkert en eneste gang. Troels og Inge missede et enkelt skilt. De opdagede dog fejlen, men for sent til at kunne nå at ”hente skiltet” uden at få tidsstraf ved OTK. I Den Røde Golf havde vi også problemer med dette skilt, ligesom flere andre. Rutebog og terræn passede ikke helt sammen, her på vej ind gennem et nyt villakvarter i Søndersø.
I den løbsform, som FDM-Dasu Classic har udviklet sig til, med mange korte sekundetaper og til tider meget korte P-Etaper ( F.eks. kun 1275 meter ) frem til næste Sekundetape-Start, skal der ikke meget forhindring, trafik eller fejlkørsel til, før man ikke når frem til selvstart. I Fyn Rundt havde man sat den generelle gennemsnitsfart på etaperne til 43 km/t og hastighederne på sekundetaperne lå mellem 43 km/t og 46 km/t hvilket var fornuftigt. Vi nåede frem til alle Sekundetape-starter i rimelig tid. Men en del mandskaber havde problemer med det. Måske skulle man overveje at sænke hastighederne på P-Etaperne yderligere ? Jeg kunne foreslå 40 km/t som max. På disse etaper. Så der var tid til at finde den rigtige rute, og nå frem til næste sekundetape uden, undervejs at være udsat for, at beboere føler sig provokerede af for hurtig kørsel.
I mål på Nordfyns Gymnasium kunne vi konstatere at vi havde kørt ruten rigtig og havde 67 strafsek. på tiden. Alle tider var for tidlig ankomst – hvilket i øvrigt var gældende for næsten alle deltageres tider – underligt – Et eller andet med HTK-urene må há været ude af trit, men det var jo ens for alle.
Det rakte til en 4. plads i sport for Ditte og undertegnede OG heldigvis lige inden for medaljerækken.
Troels og Inge havde lidt hårdere konkurrence og måtte nøjes med en 13. Plads.
Se alle de flotte biler som deltog her:
http://www.rallygalleri.dk/2018/09-sep/Racegallery/index.html
Alle resultater kan studeres via RallyInfo
Med Sportslig Hilsen
Niels Peder
Sakset fra Teddy Simonsen´s artikel:
Noget negativt om løbet – næh, det er der ikke, måske kunne billederne der angav startstederne på sekund etaperne have været mere tydelige, men ellers et rigtig godt løb som Motor Klubben Centrum her havde fået bikset sammen, men hvad gik der lige galt, inden vi var færdige med at spise var alle resultater regnet ud, flot, det er ikke lige det vi er forvænt med.
Men ellers, 5. og næstsidste afd. i FDM DASU Classic mesterskabet havde som nævnt Motor Klubben Centrum som arrangør og et imponerende felt på 49 hold var tilmeldt løbet hvis længde var lige knap 200 km. Møde- og start sted var henlagt til FTZ i Odense, og efter de obligatoriske morgen ritualer, teknisk kontrol, licens kontrol, kaffe og rundstykker, var vi klar til start.
Første etape, lidt rundt i industri området, så mod vest, ned gennem Holmstrup og over gennem Hesbjerg Skov, ned til Tommerup og så mod nord til Spedsbjerg vest for Blommenslyst, hvor første etape sluttede.
Efter få minutters pause videre på anden etape til Kelstrupskov, så mod nord og ned gennem Årligmark Skov, Blæsbjerg, nord rund om Langesø og øst forbi Morud og ad lidt omveje over til Gammel Korup, op gennem Søndersø Skov og til tidskontrol og frokost pause i Nordfyns Gymnasium i Søndersø.
Efter 1 times pause og et par gode madder var vi klar til tredje etape, mod vest til Veflinge, Gamby, Hårslev, Kærby, Kassemose, Skovby, Hugget og til tidskontrol på havnen i Bogense hvor der også var kaffepause.
På fjerde etape blev vi sendt mod øst til Harritslev, Guldbjerg, Ejby, Jullerup, Engeldrup, ned gennem Rostrup, Ørritslev, Ullerup og til mål på Gymnasiet i Søndersø.
Efter 16 sekundetaper og 42 hemmelige tidskontroller på de knap 200 km. var sidste deltagende hold i mål lidt over kl. 17 og efter et velfortjent aftensmåltid, som skulle være Wienersnitzel, meeen, nå, det smagte nu godt alligevel, var der præmie overrækkelse og kl. 19,30 var det hele så overstået efter en spændende og hyggelig dag.