Team Old Time

Nyheder - 2019

Car-Team Løbet.
07-10-2019

Stemwede 2019.
28-09-2019

Gamle Biler & Kunst.
06-09-2019

Tirsdag aften hygge
27-08-2019

Weekend Oplevelse.
17-08-2019

Heide Classic
27-07-2019

Frivillig Hjælper. – En oplevelse.
29-06-2019

17 Int. Classic Car Challenge
22-06-2019

44. Int ADAC Veteranenfahrt ”Neumünster” 2019
16-06-2019

”24 ADAC Wiking Historic”.
26-05-2019

Oldtimerløbet - Træf og Tour
25-05-2019

Europa Tour 2019.
15-05-2019

Historic Viking Rally - FDC 2
11-05-2019

FDM - Dasu Classic 1
13-04-2019

Coppa d'Europa 2019.
03-04-2019

Winter Trial DK
16-02-2019

Jahreshauptversammlung
02-02-2019

GPS-Prøveløbet.
12-01-2019
  
Coppa d'Europa 2019. 03-04-2019

 

 

Tirsdag morgen d. 2. april sætter Niels Peder & jeg kursen retning syd, i Kadetten. Vi skal være i Maastricht i morgen eftermiddag. Vi skal ned og deltage i det ”15 Int. Coppa d’Europa 2019”. Løbet er i år også 1 afd. af den krævende Deutsche-Classic-Serie, der tæller 11. afd. Løbet har før været en EM afd. Der er 105 tilmeldte hold. Det er 15 hold mere end Max. Løbet var fuldtegnet allerede den 1. december 18. Men efter aftale, har løbsledelsen fundet plads til dem, på andre hoteller. Der er 48 i vores klasse, Sport. Det er suverænt den største klasse.  Den skrappe klasse er ”Super”. Vi kører samme rute med undtagelse at er par detaljer, hver dag.  Der er deltagere fra hele 11 lande. Heraf to fra DK. (Niels & Helge ovre fra ”Øen”).


Vi vil bruge to dage til at køre ned på. Så vi tager færgen fra Glükstadt over Elben. Vi ”leger” turister i den hyggelige gamle Hansestadt, Stade, inden vi fortsætter nord om Bremen & Oldenburg frem til vores overnatning ved bredden af ”Küstenkanal”, som forbinder Weser (ved Bremen) og Ems (ved den Hollandske grænse). Et hyggeligt Gasthaus.

Onsdag fortsætter vi roligt over mod den hollandske grænse og så sydpå til Maastricht. Vi er fremme ved vores lille hotel til kaffetid. Nu skal vi ud og køre ”tripkontrol”. Længde 14.050 km. Vi kører den 3 gange for at være sikker. Efter lidt aftensmad er det tid til at indfinde sig på Rallycentrum til diverse kontroller og ikke mindst førermødet. Opgaverne er svære i år, synes vi. Alt skal køres med 49,9 Km/t. Vores mål er at blive blandt de 20 bedste. Så er det hjem i seng, så vi er friske til i morgen.

Torsdag d. 4. april kl. 7.44 er det blevet vores tur til at starte ud på de 1.500 km rute. Dog fordelt på 3 dage. Rutebogen udleveres 10 min før starten, og hele løbet er efter kort. Efter bare 50 meter har mange smidt det første skilt, os inkl. Det tegner ikke godt. Vi bevæger os hurtigt ind i Belgien, hvor vi får en ordentlig tur i den Belgiske del af Eifel bjergene, inden vi når frem til middagspausen i Bad Bertrich, i den tyske del. Kl. er nu 13.02 Vi har kørt 1 ”Test” (manøvreprøve) og det på 0. og 4 sekundetaper. Her har vi 1 maxtid (150). Resten er P-etape. Uf det er et svært løb. Vi har 6 kontroller forkert (50 per kontrol). Uf det er en dyr formiddag. Hele 544 stp. har vi samlet sammen. Nu er det tid til lidt dejlig mad, inden vi skal i gang med rutebog 2.

Kl.14.14 og turen går nu over Mosel og ind i Rhinlandet. Vi kører af de mindste veje, der kan findes gennem dette flotte og meget kuperede terræn.Helt frem til vores etapemål ved Rhinen og Mannheim. Vi har haft 1 Test og to rigtig lange sekund etaper. Men nu har vi taget os sammen. Vi ”nøjes” lige med 23 stp. Helt OK syntes vi. Kl. er nu blevet 19.28. Vi har nu kørt i 12.32 t effektiv og det er næsten 14 t siden, vi startede. Dagens resultat bliver N/H nr. 13 med 566 stp og os nr. 14 med 567 stp. altså bare 1 sekund op til N & H. Det må vi forsøge at kikke på i morgen.

Fredag d.5. april kl. 8.44. Vi kører tilbage mod vest og straks igen ind i ”bakkerne” (op til 1200 m). Vi holder nu sydpå og helt ned til den franske grænse, som vi mere eller mindre følger (på den tyske side) frem til den ”gamle Banegård” i Reichenbach. Vi har en rigtig god fornemmelse af, at vi gør det ok her i formiddag. Kl. er nu blevet 13.13 og der er blevet tid til en velfortjent pause og noget lækkert mad. Vi har haft 4 lange sekundetaper og reddet os 80 stp. og på P-etaperne er det lykkedes at komme igennem med kun 1 manglende kontrol. I alt 130 stp. i formiddag. Så det er vi tilfredse med.

Igen går det løs kl. 14.14. Vi smutter syd over og ind i Frankrig og stadig i ”bakkerne”. Desværre kan vi ikke holde de gode takter fra i formiddags. Det starter med, at vores speedertræk knækker og motoren går pludselig kun i tomgang. Det får vi dog hurtigt repareret med et par strips. Så løber vi ind i en P-etape, som vi ikke formår at løse, og til sidst må vi opgive den. (det viser sig senere, at vi på den foregående ordrer, er kørt forkert, og derfor kommer vi også forkert ind på opgaven og så er den ikke løsbar. ØV.) Efter en hård eftermiddag i det franske, kører vi her til aften igen ind i Tyskland, lige syd for Saarbrücken, hvor vi også når frem til dagens etapemål, her kl. 19.30. Vi har igen haft meget lange sekund etaper (2 stk.) på tæt ved 35 km stykket. Desværre får vi en maxtid på den ene. MEN en stor trøst er det, viser det sig ved mål, at der er INGEN deltagere der IKKE får en maxtid på denne. Altså ingen af samtlige deltagere klarer den. En skam det ikke lykkedes for os :-) .  Og på P-etap. høster vi hele 7 skilte. Dagens resultat bliver N/H nr. 12 med 1.189 stp. og vi er nr. 13 med 1.201 stp. altså har vi yderlig sat 11 sekund til op til N & H. Det er så i morgen, vi skal gøre noget, hvis det skal ændres.


Lørdag d. 6. april og igen kl. 8.44. Da vores hotel kun ligger 3 km nord for den Franske grænse, ja så tager det ikke mange minutter, før vi igen bevæger os sydpå i det franske land. Det går fint, indtil vi skal tilkøre TK-13. Her roder folk rundt og kan ikke finde tidskontrollen. Den er ikke på den vej, der er på kortet. Løsning er, at der 1 km længere fremme af den vej vi kører på inden, vi skal fra, er en stempelkontrol med en kontraordrer tekst. Men der når næsten ingen frem, i første hug, desværre. Vi kommer 14 min for sent ind til TK-13. Lig med 140 stp. Uf. Vi når helt ned på højde med byen Nancy, bare ude mod øst i bakkerne, inden vi drejer skuden lidt og når frem til pausen. Kl. 13.11. Den er på den hyggelige Restaurant ”Du Pont Neuf”, beliggende ude på landet, 3 km N.Ø. landsbyen Mittersheim, i Frankrig. Sikke noget lækkert fransk mad vi får her. Nå, men vi har indsamlet hele 480 stp. i formiddag. Alt for mange.

Kl. 14.14. Pause slut, og nu er det de sidste krampetrækninger. Uha, hvor er vi også ved at være godt brugte. Vi sætter nu kursen mod N.V. og af de mindste veje løbsledelsen har kunnet finde, bevæger vi os nord om Metz og videre op til Luxemburg. Vi har 2 lange sekundetaper, og resten af turen er P-etaper. Vi slipper igennem med 37 sek. og 2 skilte. = 137 stp. Kl. 18.11 når vi frem til MÅL i udkanten af Luxembourg by og vores Hotel. Nu er det sådan, at man må smide den dårligste tid på en sekundetape væk. Da vi jo er de lykkelige ejere af ikke mindre end 2 maxtider, ja så sælger vi gladelig den ene :-) .


Løbet bliver i Sportsklassen vundet af Tobias Mattner / Martin Schunk fra Tyskland i en ALFA ROMEO Alfetta med 778 stp. Vi får os ”sneget” op på en 11. pl. med 1.668 stp. og Niels / Helge bliver nr. 14. med 1.774 stp. Niels Peder og jeg syntes vi har haft rigeligt at se til, og opgaverne har været drilske. Dertil har vi næsten nået at lave alle de klassiske fejl. Ur ikke startet. Nulstillet trip på sekundetape. Glemt en order og mange andre sjove ting. Men de andre 47 hold har jo tydeligvis også haft deres at slås med, eftersom det lykkedes os at komme helt op i den bedste fjerdedel. Vel godkendt trods alt. Super klassen bliver vundet af det hollandske par, Paul Zweers / Rogier Simon i en BMW 2002 TI med 446 stp.

Alle resultaterne og ruteløsninger kan ses her.: www.coppa-europa.org Siden findes på Engelsk / Tysk & Hollandsk. Så har de fleste vel en chance. Efter festmiddagen, ja så sover vi godt. :-)

Søndag morgen efter morgenkaffen sætter vi så kursen hjemad. Igen vil vi bruge to dage og kl. 15 gør vi holdt ved bredden af floden Weser i den gamle by Nienburg. Den ligger ca. 70 km syd for Bremen. Vi har fundet et rigtig hyggeligt og billigt, lille hotel med ”kun” 4 værelser. Hoveddøren er ud til gågaden i den gamle bykerne og terrassen på den anden side af bygningen, er ved bredden af Weser. Solen skinner fra en skyfri himmel og der er 18 grader. Så bliver det vel ikke ”møj bejer vel”. Der er fest i byen, og vi traver en hyggelig tur gennem de gamle gader. Vi ender på det gamle bryghus, hvor vi nyder en velfortjent lokal fadbamse.

Mandag morgen snupper vi så de sidste godt 500 km. og når hjem sidst på eftermiddagen. Vi har tilbagelagt små 3.400 km. og haft en stor oplevelse. Igen.

Med sportslig hilsen Team Old Time.  Niels Peder & Troels.

Video: - Coppa-Mix 2019