Team Old Time • Nyheder • Videoer • Billeder • Nostalgi • Kontakt • Teamet • Links • Forside

Europa Tour 2019.15-05-2019

Forårstur i det østlige.

Vi skriver lørdag d. 11. maj. Inge & jeg forlader Skibbild ved 8 tiden, i vores Toyota. Egentlig skulle vi havde deltaget i dette års ”Historic Viking Rally” i Slagelse, sammen med Karin & Niels Peder. Men da Inge stadig er meget dårlig, efter hendes arbejdsskade, sidst i oktober, ja så har vi desværre måtte melde fra. Derfor kører vi også Toyota og ikke den gamle Opel.

Vi hygger os på vejen østover og er forbi ”middagspausen” i Viking Rallyet, som er på havnen i Skælskør. Herfra triller vi så frem til vores overnatning lidt syd for Næstved. Her støder Karin & N.P. til lidt over klokken enogtyve.

Søndag morgen tidligt kører vi så til Gedser og tager færgen over til Rostock. Herfra triller vi så til byen ”Lübbenau” i området ”Spreewald” cirka 90 km. sydsydøst for Berlin. Her holder vi nu ”ferie” indtil på onsdag, hvor vi skal deltage i dette års ”Europa Tour”. Karin & Niels Peder sætter så kursen hjemad, af de nærmeste omveje. Barbara & Helge kommer mandag. Så nu er der dømt hygge.

At vi kan deltage i dette løb, selv om Inge har det skidt, er fordi vi har ”byttet” til kl. 3. En klasse for biler nyere end 1990. Der er jo noget mere komfort her, end i den gamle Opel. Dertil kommer at jeg har lovet, hver aften at lave en ”ny” rutebog, der ikke består af kort, men ”tulipaner”. Så skal Inge ikke arbejde med rutebogen på turen, men kan slappe meget mere af og læse tulipanmålene op i stedet. Vores sæson i år kommer ”kun” til at bestå af træf & lette hyggeløb, i stil med ”Wiking Historic” i Schleswig. Altså lig med hyggeløb, hvor der er plads til at Inge kan slappe af. Nå, men det var jo Europa Tour, vi skulle fortælle om. Reglerne er sådan, at hvis man kører i en bil fra 1992 får man 1 % rabat på straf pointerne og så 1 % per år ned til 1959, som får 34 % rabat. For biler fra 1993 og op gives ikke rabat. Altså skal vi bare være meget bedre end dem i ældre biler, for at kunne følge med.


Onsdag d. 15. er der mødetid senest kl. 18. på ”Schlosshotel” i Lübbenau. Udover os, så er der også 2 DK mandskaber med i ”vandreklassen”. Det er som vanligt, Barbara & Helge og Jens & Holger. Der er nu tredje år de to mandskaber er med. Det er super hyggeligt og underholdende at være sammen med de fire. Så tak fordi I er med. Vi stiller også op med vores ”hold” ”Dansk Tysk Historic Team”, sammen med Hans-Ulrich & Barbara. Men efter som vi jo skal være 3 teams på holdet, ja så har vi igen i år lånt Jürgen Reitmüller & Carsten Lensch, der kører i en Volvo 544 fra 1962. Efter teknisk kontrol er der Førermøde kl. 19. Det oplyses, at vi skal regne med en anden vejkvalitet, når vi kommer over grænsen Tyskland - Polen. Vi har beholdt vores startnummer fra kl. 2. så vi har start nummer 8. og skal køre mellem de ”gamle” biler.  Kl. 20 er der så velkomst og aftensmad. Hyggeligt. Kl. 21 får vi så rutebogen. Nu skal der arbejdes. Vi går op og Inge slapper af mens jeg går i gang med ”Google Maps” og rutebogen. Jeg måler hele torsdagsturen, på 480 km. op, og omsætter den til tulipaner. Kl. 00.45 er det så sengetid for mig.

Torsdag d. 16. har vi start kl. 8.38. Vi når hurtigt frem til en første sekundetape (GLP). Hastigheder er valgfri mellem 53 & 59 km/t. Sekund etaperne de næste dage er alle med valgfrie hastigheder mellem, - en med 29 – 35. En med 40 – 52 og resten med 50 / 53 – 64. Jow Jow, vi kommer ikke sovende til det her. Vi vælger altid den lavest mulige, ud fra det princip at så køre problemerne væk fra en, i stedet for at du indhenter en konkurrent. Vi slipper igennem med 5 straf point lige med 1 sekund for sent. For tidlig koster 9 stp. per. sekund. I dag koster rutekontroller 3 stp. I morgen 6 stp og lørdag 12 stp. Vi kører nordpå og vest om Frankfurt an der Oder. Turen gå fint og ideen med tulipaner virker. På de længere mål stiller Inge ryglænet tilbage og hygger sig. Frem ved grænsen ved Hohenwurtzen, har vi nu en times pause. Inge kører sædet ned og tager en slapper.

Så triller vi ind i Polen. Vi når frem til GLP 2. Den klarer vi på rent nul. Fint. Kursen er stadig nordlig, med østlige udsving. Denne P-etaper er på ikke mindre end 170 km. Vi kommer øst om Stettin og her møder vi en kontraordre, der giver mange hovedbrud, da den kan misfortolkes, hvis man ikke holder tungen lige i munden. Vi tolker den rigtig. Vi ændrer nu kurs og kører nordøst over. Forbi Nowograd og frem mod dagens sidste GLP. Hurtigt står det os klart, at vi ikke kan nå frem til den til tiden. Heller ikke med hjælp af de 3 min. ekstra tid vi har lov til at tillægge her. Vi skal starte der kl. 16.53. og vi har travlt og kan måske nå det. Men ak. De sidste 4.7 km. viser sig at være sandvej med huller så store, at der kan stå en Fiat 500 dernede, uden at vi kan se den. Og der er i hundredvis af dem. Nogle med meget mudder. Vi gør vores bedste, med må køre meget forsigtigt, for ikke at risikere noget. Kl. 17.06 starter vi ud på de sidste 13. km. GLP. Det er vigtigt at vi kører den, da der både er straf for at starte for sent og for ikke at kører den. Altså kan vi stadig redde kørerdelen, ved at gøre det godt. Vi kører den til UG mener vi. Kl. 17.41 når vi frem til ”Hotel Havet” på kysten ved byen Kolobrzeg. Vi skulle egentlig være her 17.32 men har hver dag 15. min. respittid at bruge af, så vi når det lige.

Nu er det så tid til en kølig øl. Det har vi fortjent. Der bliver tillagt 20 min straffri tid før GLP 3., da åbnervognen startede her med 20 min forsinkelse. OK, så slap vi da for Straf for at starte for sent. Dagens resultat siger at vi har hele 230 stp og heraf de 225 stp. på GLP 3. Det lyder helt hul i hovedet. Jeg undersøger sagen hos løbslæggeren. Han siger at vi ikke har været forbi den sidste hemmelige tidskontrol. Jeg fortæller, hvor jeg mener, han holdt og det bekræfter han så. Jamen så har vi da været forbi. Straf er straf og de har ikke set os. Det kan jeg forklare med at vi er den første ”normal” bil forbi der ude, og det med forsinkelser på alle deltagere. Derfor har de ikke bemærket os. Han kan ikke rokkes. Altså en 18. pl. gen. Og sidst i klassen, indtil videre. Det gode er at H-U. & B. er på en 1 plads gen. og Volvo drengene på en 7 plads gen. Altså rigtig fint for vores ”Mannschaft”.  Igen laver jeg rutebogen, om dog jeg kommer i seng inden midnat i dag. Morgendagens rute er ”kun” på 343 km.

Fredag d. 17. I dag kan vi sove længe. Vi skal først starte kl. 9.08. Her til morgen har vi stadig straf på GLP 3, på trods af at løbslæggeren må indrømme, at han tror på os og at vi var forbi kontrollen. Derfor beder jeg ham ændre det. Men ændres, næe. Vi er godt gale i skralden. Det er jo ikke vores skyld, at de har overset os. Vi må som minimum have en kalkuleret tid der. Og da vi har kører 1 sek. for langsomt på GLP 1 og rent på 0 på GLP 2, ja så er det jo 0,5 i snit, lig med 1 sek. for sent der. Hvor svært kan det dog være. Dertil kommer at vores lånte ”Volvo drenge” desværre ikke kan få Volvo’en til at køre her til morgen, og det ender med at de må trække sig. Rigtig træls, især da for dem.

Nå, men vi følger nogenlunde kysten mod nordøst frem til byen Darlowo. Herfra er det så sydøst over og frem til byen Koscierzyna, hvor vi har en times pause. Vi har haft 2 GLP’er, hvoraf den 1 desværre bliver slettet. Så vi har 5. stp. for igen at komme 1. sek. for sent.  Efter pausen sætter vi kursen mod nordøst, og efter dagens sidste GLP, (2. sek. for sent = 10 stp.) når vi frem til etapemål kl. 17.03, på ”Hotel Sheraton”, i byen Sopot, lidt nord for Gdansk. Vejret har været tåleligt, både i går og i dag, men knapt er vi kommet ned i kældergaragen, før himlens sluser åbner sig i et sandt skybrud. Stakkels dem er endnu ikke er nået frem til mål.

Nu vil vi have en ændring på straffen fra i går, ”basta”. Så jeg så går til hovedet, Løbslederen. Hurtigt svar. Det er ikke OK, det kikker vi selvfølgelig på.  Fint. Så er der ro til en kølig øl sammen med ”dansker klanen”. Dagens resultat bliver. H-U. & B. er stadig på en 1 plads gen. Vi mangler hele 6 kontroller. Uf. Den ene er en, på en strækning, hvor de to muligheder er nøjagtig lige lange. 3 er vi kørt forbi uden at se dem, viser det sig. De to sidste svæver i uvisheden. Nå, men nu får vi så rettet fejlen fra i går, men bliver så straffet for at komme 3 sek. for tidligt i stedet. Vi forstår ingen ting. Slet ingenting. Nå, men vi er nu flyttet op på en 2 plads i klassen og nr. 6 gen. Kl. 21. kalder arbejdet igen. Dog er der kun 230 km. der skal laves. Dejligt så er der ”tidlig” sengetid.

Lørdag d. 18. Start kl. 9.18. Dagens tur starter mod syd vest og så med en stor bue syd om byen Koscierzyna, og tilbage til Sopot. Det meste at turen er der kraftige regnbyger og skybrud. Uf det er svære forhold, på de Polske veje. På dagens første GLP ”glemmer jeg at høre efter (igen). Resultat.: Vi er ca. 2 min. bagud for vores tid. UF. Men vi er så r-v heldige som man kan være. På det stykke vi bruger til at køre vores tid ind på, er der ingen hemmelige. Vores ideal tid må jeg gætte mig til og jeg bruger startnummer 9 og kører så frem til det sted, hvor jeg tror det er 1. min. før ham. Få sekunder efter at jeg har bestemt mig til hvor det er, kommer der en hemmelig tidskontrol. Vi kommer ”kun” 2 sekunder for sent. Hvor heldig kan man være.

Men det bliver mere spændende endnu. På vej frem mod næste GLP har jeg tegnet en ”skrå frem til højre” tulipan. Vi skal køre 10,4 km og derefter 0,95 km til venstre frem til GLP’en. Der er ingen vej. UPS. Jeg kikker lige på den skrå tulipan. Se straks at den er forkert. Vi kørte ”skrå tilbage til venstre” (eneste mulighed der). Kan huske at den skulle havde været ”skrå frem til højre”. Føj nu skal vi 10,4 km + 2 tilbage. Det kan vi ikke nå, mener vi. Heldigvis har vi tastet alle GLP koordinater ind i vores Navigator. Vi beder den om en rute. Det er desværre også samme vej tilbage. Altså ingen genvej. Den fortæller også at vi kommer 6 min. for sent dertil. UF. Vi kobler lige ”turboen” til og så forsøger vi os ud i kunsten at ”hente tid”. Vi ankommer til starten på GLP’en 1,05. min. før vores starttid. Med en rød turbo m.m. God vores ”bremseklodser” er nogle der kan tåle varme.

Næste spændende opgave er et langt grusstykke, over en meget stor hede. Her viser tulipanerne sig at være guld værd. Vi kan roligt kører gennem hedeområdets mange vej muligheder, mens andre forsøger at få det til at passe med kortet. Sidste spændende forhindring denne dag er trafikken i området, Gdansk – Sopot, for at nå frem til mål. Igen må vi lige ”låne” af den gratis respittid. Men vi når det. Vi har alle kontroller i dag. Dejligt de er jo rigtig dyre i dag. Vi kommer i alt 5 sekunder for sent, på de 3 GLP’er. Det er lig med 25 stp. Desværre for Hans-Ulrich & Barbara, er der sprogproblemer, og de misser de to næstsidste kontroller og dumper dermed ned på en 2 pl. gen. Øv.

Nu er der tid til et glas vin og lidt DK hyggesnak, inden vi skal til festmiddagen i aften. Hans-Ulrich & Barbara vinder stadig deres klasse og bliver nr. 2 gen.. Vi vinder vores klasse og bliver nr. 4 gen. På trods af rabatten til de gamle biler. Flot syntes vi.

I ”Mannschaft Wertung” (hold konkurrencen) ja der mistede vi jo vores ene mandskab og dermed chancen for at genvinde konkurrencen. Men, men. Vi klarede da en 3 plads ud af 4 mulige på trods. Og havde vi bare fået Volvo’en i mål, havde tingene set noget anderledes ud. Efter en hyggelig aften trænger vi til hvile.

Søndag morgen er der fælles morgenkaffe inden hjemrejsen. Vi når frem til Lübeck søndag aften ved 19 tiden. Her bruger vi så mandagen som ”turister”, inden vi tirsdag fortsætter hjem til Skibbild. Nu skal det blive godt at slappe lidt af, er vi enige om. Men nej. Hjemme er der gået et vandrør så der er lige lidt at gå i gang med. Uf Uf.

Nå men vi har igen haft en rigtig dejlig tur med mange oplevelser og sammen med hyggelige mennesker. SUPER.

Med sportslig hilsen Team Old Time.  -  Inge & Troels.