Team Old Time • Nyheder • Videoer • Billeder • Nostalgi • Kontakt • Teamet • Links • Forside

Westküsten Classic 201730-04-2017

 

Fredag aften d. 28 april og den gamle Opel, skal ud på årets første opgave. Den har været til service / olieskift og tilmed ”syn”, hvad jo kun sker hvert 8 år nu. Så nu er vi klar. Vi (Karin & N.P. – Inge & jeg) skal til Meldorf i Dithmarschen, for at deltage i dette års ”ADAC Westküsten Classic Rallye 2017.” Vi kører under ”Dansk Tysk Historic Team” og vi har valgt base, på sidste års ”Gasthaus”, ”Zur Jägersburg”, lige uden for Meldorf. Vi er 4 hold der mødes her. Både maden og øllet er godt her. Der er et tredje dansk hold hernede. Det er Per & Frank fra motorklubben BOAS. De vover pelsen og er tilmeldt i Sportlich. Fint. De har deres koner med og er på Campingpladsen nord for Meldorf.

Lørdag er der så ”Papirabname” og vi får rutebogen udleveret. Løbsledelsen har tænkt, at de ville afvikle løbet, så tæt på det gamle Rally, som muligt. Derfor er der nu mulighed for at kører de 9 ”WP” (SS) igennem, nøjagtigt som det blev gjort, da dette løb i 90’erne var et hastighedsrally. Et sjovt tiltag. Der er i alt 20 målinger, plus 2 hemmelige, på dem.  Vi er tilmeldt i hold konkurrencen, naturligvis, men i morgen består, vores hold ”kun” af vores tyske team medlemmer, da vi fra DK har valgt at stille op i klasse ”Sport”, hvor der også indgår orienterings etaper. Men de er jo 3 hold, som jo er minimum, så hvor er problemet. Vi snakker lige lidt om, om vi skal ”låne” et hold, og så også stille op i klasse Sport med et ”Mannschaft”. Det vil vise sig at det skulle vi havde gjort.

Under gennemkørslen, synes vi at der er en ”forkert” lugt, fra motorrummet. Vi tjekker, da vi er tilbage, og det viser sig at vores batteri lækker lidt væske. ØV ØV. Nå, men vi snakker de forskellige WP’s igennem, og der er ikke enighed om hverken afstandene eller måden at angribe tingene på. Så enhver gør som de synes bedst. Lørdag aften er der så ”Team hygge”.

Søndag morgen starter dårligt, da Kadetten nægter at starte. Efter lidt ”låne” strøm triller vi. Vi starter med teknisk kontrol. Så er der morgenkaffe og ”førermøde”. Der er tilmeldt 23 hold i TS (Tourensportlich) & desværre kun 9 hold i S (Sportlich). Kl. 10 starter første bil ud på den 113,2 km for TS & 136,72 km for S, lange rute. Altså har vi 23,52 km ori at køre, vel og mærke på den samme tid som TS har til deres. Det skal nok blive sjovt.

Føremøde.

Fotocelle indstilles.

Os i kl. S. får en ekstra rutebog udleveret ved start. Den indeholder 6 små ori etaper. De ser meget tekniske ud. Spændende. Ruten er lagt nord og øst for Meldorf. Der er en samlet længde på sekund etaperne på 61,680 km. Heraf to små ”sprint” baner. Vi starter med wp-1 i centrum af Meldorf. Det er en tur rund om ”Edeka” på bare 440 m og med 3 vinkelsving og to kurver. Det skal køres på 45 sekunder, altså bare fuld gas. Der bliver giver hele 7 maxtider (mere end 9,99 sek. forsent) her. Der er nogle, der ikke er vågnet op endnu og har set ”faren”, i denne lille opgave. 😊 Denne opgave vinder vi med kun 0,10 sekund straf. Nr. to har 0,29 og Karin & N.P. bliver nummer 4 med 0,34 sekund. Fin start. Så går det slag i slag derudaf. Kadetten går i perioder rigtig dårligt, men vi kører da endnu. Vi har ikke rigtigt held med de efterfølgende sekund etaper, og inden pausen har vi så lige 3 små tekniske ori etaper. Dem løser vi derimod til UG, hvorimod K-NP. forvilder sig forkert ind på ori 2 og det koster.

Vi når frem til middagspausen, som er på ”Dithmarschen-Ring”. En rigtig fin Speedway bane.  Nu er der en times pause og der er godt gang i grillen. Lækkert. Og vejret er jo flot. Efter pausen skal vi på ”Ringen”. En fuld omgang med flyvende start, lige med 400 m på præcis 40 sekunder. Det er sjovt og der bliver rigtig gået til den på udkørsels turen, som er en ¾ omgang. Bedste tid bliver 0,11 og vi må ”nøjes” med 0,26 og K-NP. 0,52. Rigtig sjov opgave. Se en video derfra HER

Vi sætter kursen mod mål. På den næste ori opgave træffer vi desværre en fejl beslutning og ”lader” et bogstav stå. Vi mener at vejen ligger 30 m fra den vej hvorpå det står. Hvad den bestemt også gør. Men det er der en anden mening om, desværre. De sidste tre ori etaper er igen tekniske, men sjove synes vi. Ellers har vi stadig bøvl med Kadetten.

Wolfgang & Petra Hannemann i deres Orange Kadett fra 1976, klar til at komme på "Ringen".

Ved mål på Landbrugsmuseet i Meldorf, viser det sig, at vi har været rigtig gode på orienteringen. Vi mangler ”kun” det ene skilt, hvorimod det bedste tyske hold mangler to. Her er der også kommet gang i grillen. ”Lækker mad igen – Harald”. 😊   
Efter at det desværre er blevet nødvendig at slette 5 tider, kommer der endelig et resultat.
 

Ved Mål.

Vi i Dansk Tysk Historic Team, har faktisk klaret os rigtig fint.  I TS. vinder både fam. Blankenburg & fam. Menke, deres klasse og de to Jörn & Jürgen bliver nr. 2. Det er nok til at vi (de), slår AC Schleswig, med ca. 14 sekunder. FLOT. Igen en pokal til Team skabet. Og i S. bliver Karin & N.P. nr. 2 i deres klasse og vi vinder vores klasse og bliver nr. 2 gen. Så til før omtalte hold konkurrence i Sport.  Her kunne vi med hjælp fra et hold, havde slået AC Schleswigs Sporthold. Der var hele 43 sekunder luft til vores hjælpe hold, hvis vi havde fundet et. ØV.

Per & Frank var kommet på arbejde, da de jo ikke var vandt til de tyske finurligheder, med de klarede sig alligevel fin igennem dagen. Mit indtryk er, at de hyggede sig med det. De vandt da deres Klasse.  

Endnu en rigtig dejlig weekend, lakker mod enden, og vi når det midtjyske ved midnatstid.

Nu skal vi være klar til den tur vi har set frem til med spænding, hele vinteren. Nemlig ”Europa Tour 2017”. Start i Tjekkiet og mål i nord Italien.

Med Sportslig Hilsen Team Old Time / Dansk Tysk Historisk Team.  
Inge & Troels.

Efterskrift.: Kadetten kom til Nøvling Auto mandag. Ny Batteri, men det løste ikke den dårlige motorgang. Et dyssesæt var raslet løs og der kom falsk luft ind. Det problem er nu løst, så håber vi at vi slipper for flere ”overraskelser” i år.