Den Grønne Golf måtte holde for, da vi havde bestemt både at deltage i ovenstående løb Lørdag, samt benytte lejligheden til at beøge noget af Karins familie i Smørrum nedre. BB-Rosenlind Bed & Breakfast i Lynge lå perfekt med 10 km til start om Lørdagen og 23 km til Karins Fætter om Søndagen. Tilmed var BB Rosenlund et dejligt sted. Rent og pænt.
Løbet vil jeg egentlig ikke skrive så meget om denne gang, men blot konstatere at det var et rigtigt godt og veltilrettelagt løb som ”Gladsaxe” havde fået lavet.
Jeg vil istedet overlade beretningen til Dasu Jens Færgeman, som efter løbet udsendte et godt og beskrivende nyhedsbrev med nedenstående indlæg.
Og så vil jeg afslutningsvis hendlede opmærksomheden på den Video vi optog på FDM-Sjællandsringen. Den er lidt længere en jeg plejer at lave dem, men synes det var sjovt at vise hele sekundetapen uredigeret.
Mvh Niels Peder
Finalen i FDM DASU Classic. Sakset fra Dasu Nyhedsbrev 8
Lørdag den 7. oktober afviklede Sports Motor Klubben Gladsaxe 3. Metal Classic, der talte som finaleløbet i FDM DASU Classic turneringen.
Løbets rammer var henlagt til Dansk Metal, Metalskolen i Jørlunde, som beværtede deltagerne med stor morgenbuffet, og præmiemiddagen om aftenen. Tilmeldingen til finaleløbet gik trægt og glædeligt var det, at der ved anmeldelsesfristens udløb kunne konstateres et felt på 38 køretøjer. Desværre blev et par stykker af de ældre køretøjer ramt af efterårs træthed i maskineriet, hvorfor der på løbsdagen dukkede 36 op, som alle uden problemer kom igennem teknisk kontrol.
Efter udlevering af rutebøger og bearbejdning af samme gik starten på det 220 km lange løb i det nordsjællandske terræn, der i grove træk førte dem rundt om Roskilde fjord. 1. deltager startede klokken 9.50, og ikke længe efter at alle var kommet over Roskilde fjord kom regnen, som skulle vise sig at blive ved hele løbet igennem. Så det blev en våd dag på vejene!
Midtvejs i løbet ankom feltet til FDM Sjællandsringen nær Roskilde, hvor de blev præsenteret for en 7 km. lang sekundetape rundt på baneanlægget, inden frokosten skulle indtages i banens kantine. SMKG havde i dialog med DASU fået tilladelse til at afvikle førerprøver, som skulle køres på hurtigste tid. Disse indgik i løbet som A-prøver, og talte således ikke til løbets samlede resultat. 13 hold havde taget i mod tilbuddet, og i umiddelbar forlængelse af sekundetapen, blev FDM Sjællandsringen omdannet til to hastighedsprøver, som de tilmeldte hold skulle køre. Prøverne blev til og afviklet i samarbejde med Viking Autosport.
Efter frokostpausen gik ruten øst på til en eftermiddagspause hos Mercedes-Benz CPH i Ishøj, hvor der blev serveret kaffe og kage i husets salgslokaler. Turen gik herefter tilbage til mål på Metalskolen, og de tilmeldte til førerprøverne skulle til allersidst en tur til Slangerup by hvor der ventede en sidste prøve, inden dagen var omme hvad kørsel angår.
Som finaleløb var der meget resultatmæssig spænding der skulle udløses, idet der under præmiemiddagen skulle uddeles præmier for både dagens løb, men også for den samlede turnering 2017.
Touringklassen blev et meget tæt opgør. Som etter var det Kim Mortensen/Niels Flindt Nielsen i Toyota MR2, som med 10 strafpoint tog en sejr på dagen, og dermed effektivt besejlede den 1. plads i den samlede turnering de i forvejen var sikret. Men nu med 4 sejre i sæsonen. Kun 1 enkelt strafpoint efter kom Robert Ruby Hansen/Bent ballegaard i Audi Coupé GT foran Benny Rasmussen/Uffe Jørgensen i Porsche 928S med 13 strafpoint.
Sportklassen var også tæt. På førstepladsen med 62 strafpoint kom Niels Chr. Madsen/Olav Madsen i Alfa Romeo Alfasud 1,5Ti, tæt fulgt af Per Vilslev/Erik Andersen Opel Kadett C GT/E med 65 strafpoint. 3. pladsen kørte Claus Bernhard/Jan Petersen Alfa Romeo Junior Z ind på med 79 strafpoint. Med denne placering i løbet, sikrede Claus og Jan sig den samlede turneringssejr i Sport, og det vel og mærke med deltagelse i kun 4 løb i sæsonen.
Den samlede turneringssejr i Expert var på forhånd afgjort, da Erik Bach Sørensen/Kim Bach Sørensen med tildeling af 48 løbsledelsespoint i finaleløbet, ikke kunne vippes fra denne plads. Sejren i løbet gik til Lars Hjort/Simon Hjort i Triumph TR4A med et stærkt resultat på 21 strafpoint. Rene Castillo Skjøt/Jørgen Skjøt Honda CRX kørte dagens sekundetaper med et tab på kun 12 se-kunder. Et imponerende resultat, men en manglende rutekontrol gav dem sammenlagt 22 strafpoint og såle-des en 2. plads i finaleløbet. Kun yderligere 5 sekunder efter på 3. pladsen kom Henning Friborg/Else Friborg i Volvo 142S med 27 strafpoint. Så i Expertklassen blev der bestemt heller ikke foræret noget væk denne dag.
Et spændende og meget tæt løb i alle klasser, med en bred palet af hvad man kan opleve af forskelligheder i sekundetaper, pålidelighedsetaper og denne dag altså også A-etaper, i et pålidelighedsrally. Og umiddelbart blev der tilkendegivet stor tilfredshed med løbet fra deltagerne.
Resultatberegningen var tilendebragt faktisk inden alle satte sig til bords til Præmiemiddagen, og med et minimum af rettelser blev præmieuddelingen foretaget for løbsdagen af løbsledelsen.
For den samlede turnering blev pokaler og gavechecks fra FDM udelt af Ulrik Hejl fra vejsportsudvalget og DASU´s formand Bent Mikkelsen og HP vandrepokalen, som uddeles til det vindende touring hold, blev over-rakt af Kurt Andersen, stifter af pokalen.