Team Old Time • Nyheder • Videoer • Billeder • Nostalgi • Kontakt • Teamet • Links • Forside

Europa Tour 201710-05-2017

 

Team Old Time “On Tour”.

 

Det er lørdag morgen d. 6. maj 2017. Vi mødes med Karin & Niels Peder, på motorvejs rastepladsen ”Søby-vest” her kl. 7.50. Niels Peder & Karin har valgt at deltage i deres Golf II GTI. Vi ”nøjes” med vores Kadett. Vi er alle klar & spændte.

 

Vi skal ud på en ”lang” tur gennem det midterste af Europa. Det centrale i turen, er vores deltagelse i dette års ”Europa Tour”. Men inden vi kommer så vidt, er der lige nogle dage og kilometer, der skal klares først. Vi kører ind i Tyskland og sætter kursen mod sydøst. Sidst på eftermiddagen, efter en køretur på 657 km, når vi frem til landsbyen Brück-Trebitz. Beliggende ca. 70 km sydvest for Berlin. I denne lille fredelige landsby, har vi en overnatning på det lille hyggelige Gasthaus ”Zur Linde”. Efter en velfortjent kold ”Weissen Bier” i deres ”Biergarten” kikker vi os om i landsbyen.

Søndag morgen fortsætter vi så sydpå, de sidste 323 km. Ved Chemnitz forlader vi motorvejen og kører af de små veje, ned til grænseovergangen mellem Tyskland & Tjekkiet, ved landsbyen Potucky, og herfra til den berømte kurby ”Karlovy-Vary” i Tjekkiet.

Her skal vi nu bo i tre dage og ”lege” turister. Hyggeligt lille Hotel i udkanten af byen og med busstop ved døren. Vi råder over en rigtig fin og stor terrasse. Det er en spændende gammel Kurby, med varme kilder og mange andre oplevelser.

 

 

Onsdag morgen, er vi så ved at være fremme ved det, det hele handler om, nemlig Oldtimer løbet ”Europa Tour 2017”. Vi kører de ca. 60 km sydpå til kurbyen ”Marianske- Lazne”. Herfra går starten på løbet i morgen tidlig. Men inden skal vi havde klaret de obligatoriske ting.

Vi er fremme midt formiddag og det første vi møder inden for bygrænsen, er vores Team kammerater (Dansk Tysk Historic Team) fra Lübeck, fam. Blankenburg. Vi holder træf i vejsiden og efter et par minutter, kommer Helge & Barbara over fra ”øen”, også forbi. Utrolig så lille verden er.

Nå, men lad os lige få detaljerne på plads. Løbet er over 5 dage og med kørsel de 3 af dagene. Der er en samlet længde på ca. 1.100 km. Vi skal køre igennem Tjekkiet, Tyskland, Østrig og til mål i det nordlige Italien. Ud over os i ”Dansk Tysk Historic Team” er der også deltagelse fra to andre danske team. Det er Jens Winter & Holger Midtgaard-Jørgensen, - Roskilde, og så Barbara & Helge Jensen, - Vanløse. Løbets Max deltagerantal er 30 hold. Og der er 30 hold, fordelt på tre klasser, efter årgang på bilerne.

Seneste mødetid er i aften kl. 18. Vi får udleveret startnumre og en dejlig fleecetrøje. (naturligvis har vi selv betalt den i vores startgebyr) Efter en fin velkomst middag, er der så førermøde og udlevering af morgendagens rutebog. Det skal lige nævnes, at vi alle dagene overnatter på rigtig fine 5-stjernede Hoteller. Jow – Jow, det er skam med stil det her. Vi arbejder med rutebogen en times tid og sammenligner så vores ruter. Men aldrig har vi set så ”dårlige” kortudklip. De varierer i målestok fra 1:30.000 til 1:220.00. Den første del, ned til den Tjekkiske / Tyske grænse, ser ok ud. Karin & Niels Peder har lavet en ”rotation” i deres bil, så de prøver nu med Karin som Observatør. Det bliver spændende at følge dem i den nye opstilling. Nu er det med at få sovet så vi er friske i morgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra Starten i kurbyen ”Marianske- Lazne” i Tjekkiet.

Torsdag d. 11. Første løbsdag.

Vi starter kl. 8.39. med startnummer 9. NP-K. har nr. 15. Vi starter ud med en sekund etape på 5,7 km med 50 km/t. Derefter et par rigtig gode ”kortfinder”. Vi kommer frem til en vejspærring. En bro er fjernet, så den spærring er af ældre dato. Reglerne siger, at vi nu skal finde den nærmeste omvej tilbage på ruten. Et plus på ca. 7 km. Vel og mærke uden tidstillæg.

Der er ”frivillig” middagspause på den tyske side af grænsen, ved byen Bayerisch- Eisenstein. Vi når frem 4 min før vores idealtid, efter et meget fortravlet løb hertil. Vores gennemsnit hertil er 62,2 km/t. Uf. Kadetten er blevet brugt. Vores afgangstid her er 12.21, men efter tankning, vælger vi at kører igen 12.10. En mere end fornuftig beslutning, skal det vise sig.

Eftermiddagen bringer os gennem et hjørne af Tyskland og ind i Østrig ved byen Burghausen. Vi har igen haft to ”spærringer”. Den ene ved starten på en sekund etape. Der er mange der ikke finder det ”nye” startsted, på trods af at de kommer forbi. Hertil kommer, at vi er mange der kører forkert på den bagefter. Øv. Der er flere steder hvor vi ikke har kunnet få terræn og kort til at passe sammen. Og tiden går. Vi holder retningen sådan cirka mod sydøst, og ned øst for Salzburg, hvor vi skal starte på dagens sidste sekund etape. Vi skulle starte her kl. 16.32, men når først frem til den kl. 16.55. Øv, men vi kører den nu alligevel.

Vi når frem til Mål 1 minut før vores 15 minutters ”gratis” respittid udløber. Føj for en dag. Vi har nu kørt 456 km. Og vi er mere end brugt. Vi mangler ”kun” 4 skilte, men de koster ”kun” 2,5 sekund pr. styk. Hvorimod vi får 180 sek. for ikke at nå den sidste sek. etape. ALTSÅ – det er alt for dyrt at lede. Det gælder om at nå frem til tiden. NP-K. har forladt ruten midt på eftermiddagen og kørt til mål.

Nu har vi alle fortjent en kølig øl og en dejlig ”abrikos snaps”. Dette nyder vi, mens vi sidder og nyder udsigten ud over Wolfgangsee og med bjergene hele vejen rundt. Snakken går livligt. Mange er meget overrasket over den ”høje” gennemsnitshastighed. Der er ingen tid overhovedet til at ”lege” turist og nyde de flotte landskaber, vi er kommet igennem i dag. ØV.
Dagens generelresultat bliver følgende. –  Blank. nr. 8. – Os. nr. 11. – NP-K. nr. 17. Vi arbejder på morgendags rute. Igen dårlige kort i mærkelige målestoksforhold. Men en fordel er der da. I Bjergene, er der ikke så mange forskellige muligheder.    

Fredag d. 12. Anden løbsdag.

Nu gælder det så ”bjergene” for alvor. Det bliver spændende. Vores ”tik-tak” i dag er, at nå frem til de rigtige tider. Vi kører sydøst på, dybt ind i Alperne. Den første sekund etape (12.67 km. og 47 km/t.) bringer os op over ” Sölkpass” 1.788 m.o.h.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Herfra fortsætter vi sydvest på og så op over ” Turracher Höhe Pass” i 1.795 m.o.h. og frem til ”Nochalmstrasse”. Vi kører op til ” Glockenhütte” i 2.024 meter højde. Vi holder lige en ½ times middagspause sammen med NP-K på vejen op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her oppe skal vi starte en ny sekund etape, på 13.29 km. med 38 km/t. Først ned og så op igen til ”Eisentalhohe” i 2.042 m. vejens højeste punkt. Vi fortsætter nu herfra og mest vestud og op over endnu 2 pas, og frem til dagens sidste sekund etape. En ”nedkørsel” på 12.91 km og 49 km/t. Vi når ind i Italien og frem til Mål i Mantana, ved Brunico. Kl. er nu 18.12. Vi har kørt 459 km, på små snoede bjergveje. Dagens snit bliver 52,3 km/t. Uf, der går fremad.

I dag mangler vi hele 5 skilte, men til gengæld, har vi nået alle vores tider, og vi VINDER alle dagens sekund etaper. Vi vinder sammenlagt dagens etape, med 37,5 point og nr. to har 42,5 point. Fam. Blankenburg, har igen haft en god dag og bliver i dag nr. 3 med 60,0 point og NP-K slipper igennem med 257 point, og det rækker til en 14 plads. Dagen i dag er gået noget bedre for os alle. Nu ser resultatet generelt sådan ud. –  Blank. Nr. 3. – Os nr. 5. – NP-K nr. 17.

Vi nyder igen lidt køligt på terrassen, og igen med fin udsigt. Flot Hotel med en dejlig og varm (32*) udendørs pøl. Efter en flot aften Buffet, skal vi have vores rutebøger til i morgen her kl. 21. Det sker så ikke, og jeg kommer (kl. 21.21) til at fortælle Løbslederen, at han nu har brugt de 15 ”gratis” respittid og lige nu er yderlige 6 min. forsinket. Det falder ikke i god jord, men vi får dog ret hurtigt vores rutebøger.  smiley Igen alt for lille målestok og ringe kvalitet, når der skal køres præcist. Vi overnatter på dette hotel 2 nætter.


Lørdag d. 13. Sidste løbsdag.

I dag skal vi køre en tur i Dolomitterne.  Og allerede på den første sek. etape, får vi ikke drejet fra, på grund af dårlig kort kvalitet, og misser dermed etapen med hele 8.30,0 min. = 180 point. UF. Det er en sølle trøst, at vi langtfra er de eneste. Vi kører en rundtur sydpå og kommer over 3 pas i dag.

Der bliver studeret kort meget grundigt inden starten på næste sekund etape.

 

I dag er der ingen pause, men vi er til gengæld ”tidligt” i mål (14.12) og efter ”bare” 239 kilometers bjergkørsel. Snit i dag 49,5. Rigtig meget, på de op og nedkørsler. Både Blank. & NP-K, har kørt en rigtig god dag. Dagens resultat bliver – Blank. nr. 2 – NP-K. nr. 7. og endelig os som nr. 12.

Efter en kølig øl, er det tid til at inspicere den fine pøl. Den bliver godkendt. Både Jens / Holger & Helge / Barbara, har hygget sig med at køre ”Hyggetur”. I dag har de kørt sammen i Jens‘ses fine BMW. Rigtig godt tænkt. De har lige som vi, fået en dejlig oplevelse i de smukke bjerge. 

Kl. 18 er der så ”Siegerehrung”. Og slut resultatet bliver følgende.

Hans-Ulrich & Barbara.      1. pl. i kl. 1.   og nr. 1. generelt.     275,2 stp.      Super flot.
Troels & Inge.                   2. pl. i kl. 2.   og nr. 5. gen.           450,6 stp.
Niels Peder & Karin.           6. pl. i kl. 2.   og nr. 12 gen.           827,4 stp.
Jens & Holger.                   9. pl. i kl. 3.   og nr. 26 gen.         7432,1 stp
Helge & Barbara.              Udenfor konkurrence.

I hold Mesterskabet, ser det sådan ud.
1. – Two Gernarations.                 1737,65  
2. – Dansk Tysk Historic Team.     1774,50  
3. – MSC Bingen.                         7347,35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

    Generelvinder - Hans-Ulrich & Barbara.                        De Hyggelige Danskere.smiley Fra venstre, Helge, Holger, Jens & Barbara.

 

Så vi må desværre se os slået på målstregen. Men fint med hele 3 hold, når vi nu ikke var så mange deltagere. Både Karin & Inge har ydet en stor arbejdsindsats, under rigtig svære betingelser. Dejligt at de ikke opgav under vejs. yes

Et par af deltagerne overrækker også en ”præmie” til Løbsledelsen, nemlig den ”Gyldne Ananas”, som symbolisere et ”godt arrangement med plads til forbedringer”. Rigtig fin ide og helt fortjent. Så er der ”festmiddag” og ”hygge” i baren, resten af aftenen. Snakken går livligt og historierne er mange.  Og løbet slutter officielt først i morgen kl. 9. efter fælles morgenkaffe. Fin ide.

Søndag d. 14. Løbet er slut.

Det har været en rigtig stor oplevelse, at deltage i dette meget veltilrettelagte arrangement, også selv om der på det sportslige plan, er rigtig god plads til forbedringer. yes


Efter at vi har taget afsked med hinanden alle sammen, sætter vi i ”Team Old Time”, kursen mod Lazise, ved Gardasøen. Der er ”kun” 227 km. Her vil vi nu holde ferie, i to lejede hytter, som ligger helt ned til søbredden.

Vores fine hytter. - Inge og gemt bagerst med de fine solbriller er det N.P.

 

Vi nyder solen indtil torsdag, hvor vi kører nordpå til ”Rothenburg ob der Tauber” i Bayern. Her leger vi så også lige ”turister”, inden vi igen til weekenden, når frem til det midtjyske. Vi har nu brugt to uger og tilbagelagt 3.948 km. Det er vel ikke så dårligt af de ”gamle” biler med indhold. smiley

Med Sportslig Hilsen fra ”Team Old Time on Tour”. – Niels Peder & Karin – Inge & Troels.

Ps. Der kommer lidt Video & billeder hurtigst muligt.