Fyn Rundt 2017.
Det er lørdag morgen d. 16. sep. og kl. er ”kun” 05.50 og vi triller ud af Skibbild, med kurs mod Svendborg, på Sydfyn. Vi skal over og deltage i det traditionsrige ”Fyn Rundt”. Navnet stammer helt tilbage fra 70’erne og 80’erne, hvor det, hvert forår, blev kørt som et fælles O-løb mellem de 9 fynske klubber. De lavede hver en etape på ca. 40 – 45 km. Hver etape var så et ”løb” i sig selv og man fik point, efter placering på etapen. Smart lavet. Niels Peder & jeg kørte i 80’erne med i disse løb. En oplevelse vi stadig kan snakke om, i lang tid. :-)
Karin & N.P. er ikke med, da de er på ”Cykle-ferie”, ja i har læst rigtigt, de cykler langs floden ”Mosel” i Tyskland i 5 dage og skal så fredag d. 22. sep. kører op til Stemwede, som ligger lidt nord – øst for Osnabrück. Her skal de lørdag, som eneste mandskab, repræsentere T.O.T. og D.T.H.T. og de danske farver, i løbet ”47. Int. ADAC Rallye Stemweder Berg Historic”.
Nå, men det var jo vores tur til Fyn, vi var i gang med. Det er vores første løb i ”FDM-DASU Classic” serien i år. Og det er med nogle blandede følelser, at vi nu er på vej. Det har nærmest været reglen end undtagelsen, at de forskellige løbsledere, i de sidste år har været ”forfaldet” til at lave meget små P-etaper, mellem de forskellige S-etaper. Når disse små P-etaper, der typisk er på 2 til 4 km og med 47 til 50 km/t, så går gennem en landsby eller lignende, hvor vi jo gerne skulle kunne ”give” os ”tid” til at tage pænt hensyn til fru Hansen eller ”ungerne” inde fra fam. Jensen, og når der så også er en eller to o-finter, ja så skal man ikke have den store ”kugleramme” eksamen, for at regne ud, at man har ”pænt travlt” på disse etaper. Dette er åbenbart meget svært at se, når man har titel af ”løbsleder”. Nå, men vi har hørt fra en lille ”sangfugl”, at i dette løb, er der til en forandring, en ”løbsleder” der har brugt ”Hovedet”. Så det må vi så håbe passer.
Der er tilmeldt 40 hold heraf 14 i vores kl. Expert. Turen er på 195 km og har start hos N. Kjær Bilcentret, Odensevej 94, 5700 Svendborg. Her er ”indendørs tekniskkontrol” og det kaffe bord der venter os, er bestemt i den fine ende af skalaen. :-) Og der er udsøgt ”service” her i kantinen. Nå, men vi får ordnet både teknisk & licens kontrol. Vi kører også ”trip” kontrollen. Den passer ”næsten” mener vi. (det skal vise sig at vi her slet ikke var ”vågnet” endnu – Uf – Uf)
Vi har start nr. 18 og kl. 9.47 er det vores tur. Første etape er på 47 km og med ikke mindre en 6 sekund etaper. Og glæden er stor i bilen, da det hurtigt viser sig, at der imellem S-etp. er ”tid” til at køre ”pænt”. Der er også en del ”tilskuere”, da løbsleder Hans Oluf, har brugt ”energi” på at omtale for de lokale, at vi kommer forbi hos dem. Super godt tænkt. Vi kommer af de ”nærmeste omveje” op langs den fynske østkyst til OTK-2 ved Bøsøre Camping. Inge siger tilfreds, - Dejligt at Hans Oluf har tænkt sig om og fundet et sted med toilet. :-)
Den efterfølgende etape bringer os over Tårup, Refsvindinge, Ørbæk, Ferritslev og frem til middagspausen på ”Polymeren” - http://www.polymeren.dk – et imponerende ”Kultur- Aktivitetsted & Idelaboratorium” for Årslev og omegn. Spændende sted, der ”summer” af liv, her lørdag over middag. Fint indslag.
Etape tre fører os over Ringe, Ryslinge, Kværndrup og frem til kaffe pausen ved Gudbjerg Kirke. Kaffe & kage er fra N. Kjær Bilcentret. Igen TOP. Dagens sidste etape går så over Stenstrup og frem til Mål ved Egeskov Slot. Her er vi kl. 15.54. Ved målkontrol får vi en transport frem til Ryslinge Forsamlingshus (aftensmaden :-) vigtig :-) ) udleveret. Men det er først kl. 18.30. Der er også en kørselsvejledning til P-pladsen ved Egeskov Automobil Museum. (Privat område og kun for deltagere). Altså har vi nu god tid til at besøge Museet, hvortil vi har fået ”gratis” adgang. Flot fundet på og flot af ”Egeskov”. Det er et spændende sted, hvor der er meget mere end gamle biler. Et sted, man sagtens kan bruge en weekend sammen med familien. Husk det. :-)
Vi er fremme ved Ryslinge Forsamlingshus, ved 18 tiden. Maden er helt til UG. Turen har været rigtig fin med sjove snoede veje og fine naturoplevelser. Vi får vores resultat. Ruten er rigtig og vi har fået 52 straf sekunder ved de 30 målinger.. En del mere end vi havde fornemmet på turen. Vi ramte de hemmelige kontroller rimelig godt, oplevede vi. Vi har ”kun” to på 0 men hele 13 på 2 sekunder. Nu er det så vi kommer ”tilbage” til vores ”koncentration” ved morgenens Tripkontrol. Se det kan jo hænge sammen med at vi ”ikke” har samme mål som løbslederen. Og hvis vi går ud fra at de 2 sekunder skulle have været ”vores” idealtid, ja så ser regnestykket mere ”normalt” ud i forhold til det vi ”plejer” at lave. Altså, vi har sløset unødvendigt her til morgen. Uf. Vi ender på en 8 plads, af de 14 hold i klassen.
Undervejs i denne artikel har der været ”ros” til løbsleder Hans Oluf og hans Team. Dette bliver vi nødt til at gentage. For endelig er der nogle der har forstået at lave et løb med ”god tid” på P-etaperne, og det kan der ikke gives nok ”ros” for. Det er nu engang bedre for vores omdømme, at vi har tid til at ”tage hensyn”. Og det er jo tusind gange sjovere, når folk vinker end når de truer og råber efter os. :-) Så stor ”ROS” til Fyn Rundt Teamet, her fra Team Old Time. ”Godt gået Drenge.” I har så sandelig levet op til det i har skrevet, nemlig - ”Fart med Fornuft”. :-)
Vi sætter snuden hjemad ved 20. tiden, efter en rigtig hyggelig og oplevelsesrig dag, sammen med dejlige mennesker.
Med sportslig hilsen Team Old Time. – Inge & Troels.