Team Old Time

Nyheder - 2017
Nytårsløbet - Randers Auto Sport
30-12-2017

Julehilsen 2017
24-12-2017

Årsafslutning i D.T.H.T.
02-12-2017

”13. Int. Midnight Run 2017”.
11-11-2017

2.Int. Nacht der lange Messer 2017.
28-10-2017

Gråmose Auto Løbet JFM5
21-10-2017

13. Int. ADAC Hansa Historic 2017.
12-10-2017

FDM-Dasu Classic - Finalen
07-10-2017

Cykel og Rallye Tour i Tyskland
23-09-2017

Fyn Rundt 2017
16-09-2017

Au2parts-Eurodeal Løbet FDC 4
02-09-2017

JFM3 / DM5 Cirkle K - Løbet
26-08-2017

Stor Skuffelse.
05-08-2017

31. Int. ADAC Christophorus Oldtimer Rallye
23-07-2017

Bjerringbro-løbet. O-løb
07-06-2017

Europa Tour 2017
10-05-2017

Westküsten Classic 2017
30-04-2017

Cirkel-K Løbet
25-03-2017

Vinter Classic 2017
18-03-2017

Winter Trial DK
11-02-2017
  
13. Int. ADAC Hansa Historic 2017. 12-10-2017

Skrap Dyst på 100 Dele.

Nu skal vi igen deltage i 3 dagsløbet ”Hansa Historic”. De sidste to år har vi ikke været med, men i år kunne det igen passe ind i vores kalender.

Vi starter med at holde lidt ”ferie” i Stralsund. Vi kigger os lidt omkring og er på øen Rügen, for at se verdens længste bygningskompleks. Det er i Prora.

Den er 4,5 kilometer lang og indviet i 1936. Dele af komplekset er blevet renoveret og andre dele, er man i gang med. Der er brugt, indtil nu (2012-2016), ca. 16 mill. Euro på at renovere den første lille del af komplekset.

Vi kigger også i Stralsund & Greifswald, som begge er hyggelige gamle Hansestädte. Her er nok at kigge på.

Torsdag morgen er det ved at være slut med at rende rundt og ”leje” Turister. Vi sætter kursen mod vest, til den nok mest berømte ”Hansastadt“, nemlig “Lübeck”. Her er der start og mål på det løb vi nu skal deltage i for 6 gang.

 

Det ”13. Int. ADAC Hansa Historic 2017”. tager sin begyndelse torsdag d. 12. okt. Kl. 12. Rally centrum er omkring ”Radisson Blu Senator Hotel”, beliggende lige ved den vestlige side af ”Der Altstadt”, kun med floden til at adskille gammelt og nyt. Der er 300 m hen til det berømte ”Holstentor”.

Vi får ordnet både papirkontrollen og den tekniske kontrol.  Så nu er vi ved at være klar. Der er endnu et DK hold med her. Også ”veteraner” i dette løb, nemlig Niels Madsen & Helge Jensen, ovre fra ”Øen”. Det er 5 gang de deltager i løbet. Da Karin & Niels Peder ikke deltager, er der en plads ledig på vores hold, ”Dansk Tysk Historic Team”, og den overlader vi til Niels & Helge. Så er holdet fuldtallig igen. :-) Løbet har en samlet længde på 636 km og der er 49 startende hold. Heraf er de 14 i vores klasse.

Kl. 15.30. er der ”Vor Start” og vi snegler os de 5 km gennem centrum og op til ”Koberg”. Den nordlige ”markedsplads” i ”Altstadt”. Herfra går starten kl. 16. Vi har start nummer 4 og kl. 16.05 er det vores tur. Aftenens etape er på 73 km og bringer os vest ud og af de nærmeste omveje frem til ”aftensmaden” og pause på ”Forsthaus Bolande” i Reinfeld. Dejlig mad og nu venter vi på at det bliver mørkt.

Kl. 19.00 er vi så fremme ved dagens højdepunkt. ”Bad Schwartau Nacht Grand Prix”. En sekund etape i gågade området midt i byen. En rundbane med en samlet længde af 4 km og 5 omgange, plus et ”afløb” og 6 fotocellemålinger. Den glæder vi os til. Den er ikke helt uproblematisk, viser det sig. Der er lagt nye fliser og de har fået et pænt lag sand. Så det er et par nedbremsninger / sving, hvor vi tænker os lidt ekstra om. Ved den første måling, er vi ikke helt skarpe og får 0,57 sek. men de efterfølgende 5 ligger fint 0,09 – 0,10 – 0,30 – 0,08 – 0,24 sek. Syntes vi.

Men nu er det sådan, at vi ved at der mindst er 3 – 4 hold der kører med ”fotocelle læser” og måske er der flere. Det vides ikke bestemt da der ikke er noget de berørte skilter med. Med dette udstyr ligger de og kører tider fra 0,00 til 0,05, hvor den sidste betragtes som en dårlig tid. Udstyret virker på den måde, at når fotocellen brydes starter uret og ved næste gennemkørsel stopper den tiden og starter en ny. Samtidig kan den fortæller hvor langt der er tilbage til at fotocelle strålen brydes. Vi bruger kun et normalt stopur, der skal startes manuelt, når vi tror vi bryder fotocellen ved start. Allerede her har vi en fejlmargen. Vi sammentæller så alle køretiderne og lader uret løbe igennem til mål. Derved får vi igen en fejlmargen ved hver måling, da vi jo ikke ved hvor mange 10 / 100 dele vi kom fortidigt / forsent. Så vi er rigtig godt tilfredse med vores indsats. Kl. 20.04 når vi etapemål ved ”rallycentrum i Lübeck. Vi har haft flot vejr hele dagen. Dagens resultat siger at vi er nr. 6 i klassen og nr. 11 generelt. Så der er plads til forbedring. Nu har vi fri til i morgen tidlig.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredag d. 13. okt. Kl. 8.35. starter vi ud igen. Det går syd på til vi når frem til Elben. På dagens første sekund etape, bliver vi 4 første biler idømt en maxtid. :-) Der er en fejl i deres tidssystem og det bliver ændret ved etapemål.  Af de sekundetaper vi kører på formiddagsdelen, skal nævnes en fin rundbane på 3,24 km pr. omgang og en tur på 6,5 km på digerne langs den ”gamle grænse” mellem de to tysklande. På denne etape var der en lille etape i den store. Reglerne var sådan. Når vi ser et blåt flag, må bilen ikke stå stille og fra dette flag og til næste blå flag (150 m plus / minus) skal der køres på præcis 20 sekunder. Herefter fortsættes på den store, som om intet var hændt. Sjov ting og svært for nogle hold, skal det vise sig. Middagspausen er et spændende sted. Det er på ”Vielanker Brauhaus”. Interessant og rigtig god mad skader jo ikke.  

Kl. 13.35. er vi klar igen. Der er nu kun 46 deltagere, da 3 hold er udgået eller har trukket sig. Turen fortsætter syd øst på langs Elben og vi når frem til byen ”Perleberg”. Her skal vi nu køre ”Stadt Grand Prix” i de små gader og rundt om ”St. Jacobi Kirche”. Her er mange tilskuere på hele ruten. Og Borgmesteren er kommet for at hilse på os og forære os en lille gave.  Fint. En omgang er 560 m og vi skal køre 6 omgange. Vi føler at det går rigtig skidt på den. Vores fornemmelse viser sig at være forkert. Vores bedste tid er 0,07 og den dårligste 0,64 sekund. Så det kan vi kun godkende, også selv om vores fornemmelse sagde noget andet.

Vi kører nu nordpå af de nærmeste omveje og med diverse sekund etaper. På en 11 km lang sekund etape ude på landet, kommer vi til en meget stor Traktor / vogn (mejshøst) og bredden på den passer lige med vejbreden. Den kører pænt til med 38 – 39 km/t, men da vi skal kører 45 km/t, ja så siger det sig selv, at denne ”situation” ikke er holdbar. Han gør overhoved ikke tegn til at han vil ”lukke” os forbi, så vi må selv løse problemet. Efter ca. en lille kilometer, kommer vi til et stykke, hvor der er en græsmark på højre side af vejen. Den ser rimelig ud, så vi tager chancen og smutter den vej omkring. Og vi når det lige. Både forbi og den næste tidskontrol. Godt vi tog chancen. :-)

Vi har også en ”blåzone” opgave, hvor der er ikke mindre end 5 vinkelsving på de 150 meter. Det er der mange der ikke når. Der er kun en måde at løse den på. Efter start fotocellen, hedder det ”fuld gas” indtil få meter før mål og så tilpasse tiden om muligt. Vores tid bliver 0,11.

Kl. 17.24. når vi frem til etapemål i byen Spornitz. Beliggende ca. 40 km SSØ for Schwerin, ikke langt fra A-24 (Hamburg-Berlin). Vi får tanket, så vi er klar til i morgen og tjekket ind på hotellet. Ok sted og lækker mad. Det kan vi jo godt lide. Husk det gamle ordsprog ”Uden mad og drikke duer helten ikke”. Så sandt, så sandt. Vi hygger os med vores konkurrenter og fortæller gode historier. :-) I dag har vi gjort det ok og vi er nu nr. 3. i klassen og nr. 8. generelt. Så det går da den rigtig vej.


Lørdag d. 14. okt. Vi er nu nede på 45 hold, da yderlige et hold har trukket stikket. Vi starter med at køre øst på og til den gamle by Lübz, hvor vi bliver budt velkommen af to søde unge piger og byens Borgmester. En lille gave, og frugt, drikkevarer, og reklamer, alt sammen fra lokalområdet, bliver det også til. Her får vi også udleveret en rettelse til rutebogen, på grund af vejarbejde. Den er der mange, der har det svært med. Der skal efter at vi har kørt rettelsesbladet, fortsættes på side 49. En tulipan på 10,63 km og det er her folks selvtillid svigter. Det er også en lang ”fejlkørsel”, hvis man ikke er sikker. Det er Inge. Super.

Ellers forløber formiddagen godt. Vi kommer længere mod øst til Plau am See, og så nordpå af de nærmeste omveje til middagspausen på ”Schloss Hasenwinkel”. Ca. 20 km SSØ for Wismar. Rigtig fint sted. God Mad. Men nok også et lidt dyrt sted til et weekendophold, vil vi tro.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kl. 13.15. starter vi så ud på løbets sidste etape. Nu går det vest ud. På WP-12 er der lidt ventetid. Vi holder ved en Bondegård og konen og døtrene er ude i forhaven for at kikke. En deltager (gæt hvem) :-) fortæller konen, at hun jo kunne lave en forretning her i dag, men at sælge kaffe og kage til os. OG WUPTI, kommer konen med en bradepande, med frisk bagt kage. Det skulle manden og sønnerne havde haft til eftermiddagskaffen. Ny får vi glæde af den dejlige kage. 

Vi kommer også igennem ”Herrentunnel” (betalingsvej, men vi har fået udleveret ”fribillet”) som går under floden ”Trave” som er adgangsvejen til havnen i Lübeck, lidt mod syd. Vi er en bue ude mod vest, inden vi når frem til Mål, på Kurpromenaden i Timmendorfer Strand. Vi bliver modtaget med Champagne i målområdet. Vores tid her er 17.01. Og her er mange mennesker. Også selv om det her sidst på eftermiddagen er blevet gråvejr, med lidt støvregn. Vi bliver parkeret ned gennem gågaden, og så er det lidt spiseligt og lidt at drikke. Vi hygger os alle sammen og der er nogle der påstår, at vi inden den sidste WP (sekundetape) er nr. 2 gen. Det viser sig desværre, at vi sætter det overstyr på den første måling på den sidste WP. Vi er noteret får 0,81. Alt for meget i dette selskab.

Nå, men vi må vente og ser hvordan det er gået. Efter at alle de 45 hold er kommet i mål, kører vi en transport til Lübeck.
Præmiefesten er kl. 20. i Musik & Kongreshalle, på Radisson. (rallycentrum). Det er en fin fest og vi hygger os alle sammen. Og nu til det væsentlige. Resultaterne. At der har været en skarp konkurrence, kan tydeligt ses af resultatlisten. Vinderen havde 9,40 sekund. Og så var vi 8 biler mellem fra 10,49 til 11,94 sekund. Altså et blink med øjnene og du er ude at top ti. :-) Vores gennemsnitstid (straf) på de 35 fotoceller bliver 0,31 sek. Ikke ringe når vi nu IKKE har Automatisk fotocellelæser udstyr. Vi bliver nr. 2 i klassen og nr. 4. generelt. Det er da OK syntes vi.

Generelklassemagtet.
1.  Frank & Britta Jungnickel.                            Porsche 911 SC.       1977.        9,40. sek.
2. Peter & Anna Rogalski.                                 Trident Clipper V8.    1970.       10,49. sek.
3. Hermann Leuschen & Bernhard Hoffend.        BMW 318i.                1989.       11,05. sek.
4. Troels & Inge Nielsen.                                  Opel Kadett C GT/E.  1977.       11,11. sek.


Der var 4 hold tilmeldt i ”Mannschaft Wertung” eller på dansk Holdkonkurrencen. Der måtte vi desværre se os slået, med knapt 2 sekunder og tage til takke med en anden plads. Nå, men man kan jo heller ikke vinde hver gang. Men det var sjovt.

1.  Rallyefreunde Nordschleife.     42,39. sek.
2.  Dansk Tysk Historic Team.      44,13. sek.
3.  Team Porsche 911.                65,66. Sek.
4.  Ems Lippe.                            77,77. Sek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved 23. tiden er festen ved at være slut og vi vender tilbage til vores overnatning, sammen med Niels & Helge. De skal op tidligt i morgen og vil drikke morgenkaffe kl. 6.30. De skal nå en færge over til Øen. Vi trækker den til 7.30 med morgenkaffen inden vi stævner nordpå igen.

Vi har igen haft en dejlig oplevelse sammen med ligesindede. Dejligt. Løbet har været veltilrettelagt. Dog kunne man godt ønske sig at de deltagere der har elektroniske målere / følere, havde deres helt egen klasse.

Med sportslig hilsen – Inge & Troels.