Sakset fra BOAS - NYT
Ikast Motor Klub med Jan Søndergaard i spidsen, havde lørdag den 23. april valgt at prøve kræfter med årets første afdeling af Sonax Dasu Classic serien. Det er en serie som er tællende til Danmarks mesterskabet af pålidelighedsløb. Ikast Motor Klub havde valgt at lave arrangementet som et dobbelt arrangement hvor der var lavet en lille rute for nogle veteran køretøjer og det var nogle fine gamle køretøjer.
Jeg havde egentligt bestemt mig for, at i år ville jeg kun koncentrere mig om at køre bilorienteringsløb, men man har som bekendt en holdning til at man tager i ny. ☺ Jeg blev kontaktet af en vejlegenser ved navnet Bent Mikkelsen, som spurgte om jeg nu var sikker på, at det var den rigtige beslutning jeg der havde taget? Og nej, helt sikker må jeg jo nok sige at jeg ikke var, så vi blev enige om at prøve at køre et løb sammen og da det første af Sonax Dasu Classic serien skulle køres i Ikast kunne det jo ikke være mere centralt for os begge. Vi havde stukket hovederne sammen et par gange, for lige at lære hinanden lidt at kende og så er der lige noget med en anden slags grej, jeg lige skulle lære at bruge.
Vi havde aftalt at mødes i god tid på Nørlundbanen denne lørdag morgen for at vi havde god tid til at justere tripmålet ind og når det nu var første gang at vi skulle på eventyr sammen, skulle det jo nok passe at det ville drille lidt, men nej det sad lige i skabet i første forsøg. Så var det bare med at komme tilbage til Nørlundbanen for at få uret justeret til inden at der skulle nydes et rundstykke og lidt kaffe.
Nu var tiden ved at være så fremskreden (45 minutter før start), at det var tid til at få udleveret dagens rutebog, som i dag var på 17 sider, så der var nok at gå i gang med. Efter at have streget hele ruten op, var det ved at være tid til at komme af sted ud på ruten. Ruten var på 195 km der var 15 sekundetaper med 42 digitale tidskontroller på, så der var nok at give sig i kamp med. Det gik rigtigt rigtigt godt lige på nær sekundetape 2 hvor jeg glemte at trykke på en knap, så den blev lidt mere udfordrerende end hvad godt var og det var også her at vi hentede ca. 30% af dagens straffepoint (4,1) og det er rigtigt meget hvis man vil gøre sig forhåbninger om at komme med i top kampen sådan en dag. Jan Søndergaard har lavet en hjemmeside hvor man kan følge med i sine tider og hvordan ens konkurrenter klarer sig. Bent og jeg havde hele dagen en placering i top 3 og jo længere vi kom gennem dagen jo tættere kom vi på 1. pladsen. Inden sidste sekundetape var vi fortsat bagud og der manglede 1,3 sekund op til første pladsen, så det var med at holde koncentrationen helt til ”mållinjen” og minsandten om ikke at det lykkedes os at snige os foran vore sjællandske konkurrenter ( Team Weber-Wellendorf ), vi kørte sidste sekundetape med en fejlmargin på kun 0,9 sekund fordelt på 3 tidstrackere og det rakte akkurat lige til første pladsen i Sport-Klassen med kun 0,7 sekund.
Klassevindere:
Touring- klassen: Leif Poulsen / Kent Poulsen 5,45 point
Sport- klassen: Bent Mikkelsen / Kurt Rasmussen 13,90 point
Expert- klassen: Benny Rasmussen / Uffe Jørgensen 11.80 point
Elite- Klassen: Lars Hjort / Simon Hjort 20,40 point.
Herfra skal lyde en stor tak til Ikast Motor Klub for et godt og vel gennemført arrangement ligeledes skal der lyde en stor tak til Bent Mikkelsen for en rigtig god dag.
Med sportslig hilsen Kurt.